Tiekirkot kutsuvat taas hiljentymään Joensuussa

Kuvassa on Tiekirkko-logo ja Utran kirkon rappuset ja sisäänkäynti, ovet auki.

Tiekirkot ovat jälleen avanneet ovensa kesämatkailijoille. Pääteiden varsilla sijaitsevat tiekirkot tarjoavat mahdollisuuden rauhallisen tauon pitämiseen kauniista arkkitehtuurista ja pyhästä tilasta nauttien.

Joensuun ev.lut. seurakuntien kirkoista tiekirkkoja ovat Joensuun kirkko ja Utran kirkko. Vuonna 1903 käyttöön vihityn, arkkitehti Josef Stenbäckin suunnitteleman Joensuun kirkon erityispiirre on kattoa ja seiniä koristava kasviaiheinen kuvaohjelma, jonka on maalannut August Grönroos. Kirkko edustaa tyyliltään uusgotiikkaa, mutta siinä on piirteitä myös jugendtyylistä.

Utran kirkko puolestaan on rakenteeltaan harvinainen pystyhirsikirkko. Suomen kolmesta pystyhirsikirkosta vuonna 1895 teollisuusyhdyskunnan kirkoksi valmistunut Utran kirkko on ainoa, jossa pystyhirret ovat näkyvissä. Harvinaisen rakennustavan syytä ei varmuudella tunneta – mahdollisesti vaikutteita on saatu norjalaisista sauvakirkoista. Utran kirkon on tiettävästi suunnitellut insinööri Thomas Bamford.

Kesän aikana Utran kirkolla tehdään julkisivuremonttia: kirkon julkisivu ja vesikatto maalataan ja aita uusitaan. Maalauksen myötä Utran kirkko saa nykyistä tummemman ruskean sävyn. Julkisivuremontin takia kirkon ympärillä on kesän ajan telineet ja piha-alue on työmaan oloinen, mutta kirkko on avoinna ja käytettävissä normaalisti. Julkisivuremontti valmistuu syyskuun loppuun mennessä.

Joensuun kirkko on avoinna 1.6.–28.8.2022 ma–la klo 11–19 ja su klo 12–20. Utran kirkko on avoinna 6.6.–14.8.2022 ma–la klo 12–17 ja su klo 12–18. Molemmissa kirkoissa on aukioloaikoina oppaat paikalla.

Lisätietoja: www.tiekirkot.fi

Wed Jun 01 09:20:41 EEST 2022