Kamarimusiikin helmiä Utran kirkossa, iltamusiikit jatkuvat vielä elokuussa

Kuvituskuva, jossa urkupillien, kitaran ja viulun hahmot sekä nuotteja.

Utran Helmi – Taiga-kvartetin Kamarimusiikkipäivät 2022 järjestetään 14.–18. elokuuta Utran kirkossa. Rantakylän seurakunnan ja Taiga-kvartetin järjestämän festivaalin ohjelmisto koostuu romantiikan helmistä aikamme musiikkiin ja sisältää kokoonpanoja triosta sestettiin. Konsertit kestävät noin tunnin eivätkä sisällä väliaikaa.

Festivaali starttaa sunnuntaina 14.8. kello 19 avajaiskonsertilla, jossa kuullaan Beethovenin, Sallisen ja Rautavaaran sävellyksiä Taiga-kvartetin (Huba Holloköi, Sakari Tervo, Hans Lodders ja Ville Kivivuori) esittämänä.

Maanantaina 15.8. kello 18 esiintyy Huba Holloköin (viulu), György Gulyás Nagyn (alttoviulu) sekä Zoltán Onczayn (sello) muodostama trio, joka tarjoilee Haydnin, Sibeliuksen, Kodályn ja Dohnányin sävellyksiä.

Tiistaina 16.8. kello 18 on vuorossa nuoria lupauksia ja luvassa Schumannin sekä Händelin ja Halvorsenin teosten lisäksi melankolisia suomalaisia lauluja, villejä klezmereitä, argentiinalaisia tangoja ja pelimusiikkia Final Fantasystä Pokémoniin.

Keskiviikon 17.8. kello 18 konsertissa kuullaan lauluja etupäässä Leinon runoihin säveltäjiltä Edelmann, Laaksonen, Tervo, Wesslin ja Hietanen. Mukana ohjelmassa on myös uuden laulun kantaesitys. Runojen teemat, kuten luontoyhteys, koti ja muistot, johdattelevat pohtimaan ajan kulkua ja toisaalta elämän ajattomia puolia.

Torstaina 18.8. kello 18 on sestetton aika, kun Taiga-kvartetti sekä György Gulyás Nagy (alttoviulu) sekä Zoltán Onczay (sello) esittävät Merikannon ja Brahmsin sävellyksiä.

Konsertteihin on vapaa pääsy, ohjelma maksaa 10 euroa.

Myös iltamusiikit jatkuvat vielä elokuun ajan Joensuun ja Utran kirkoissa. Joensuun kirkossa on mahdollisuus päästä kuulemaan urkumusiikkia tällä viikolla Olivier Eisenmannin ja ensi viikolla Hayo Boereman soittamana. Joensuun kirkon osalta iltamusiikkisarjan päättää 28.8. Lavrenchukin perhe Juha Kerosen (laulu) ja Tuomas Pyrhösen (urut) kera.

Utran kirkossa kuullaan tulevana sunnuntaina viulumusiikkia Anna Kreetta Gribajcevicin (alttoviulu) ja Goran Gribajcevicin (viulu) esittäminä. Pe–su 19.–21.8. Utran kirkossa vietetään kokonaista iltamusiikkiviikonloppua, joka sisältää muun muassa niin kitara- kuin barokkimusiikkiakin. Tarkemmat tiedot iltamusiikeista alla:

Iltamusiikit Joensuun ja Utran kirkoissa elokuussa 2022:

• To 4.8. klo 19, Joensuun kirkko: Olivier Eisenmann, urut (Sveitsi)
  • Su 7.8. klo 18, Utran kirkko: Anna Kreetta Gribajcevic, alttoviulu; Goran Gribajcevic, viulu
  • To 11.8. klo 19, Joensuun kirkko: Hayo Boerema, urut (Alankomaat)
  • Pe 19.8. klo 18, Utran kirkko: Iltamusiikkia kahdella kitaralla: Santeri Piipponen, kitara; Touko Saranpää, kitara
  • La 20.8. klo 18, Utran kirkko: Barokkia kesäillassa: Daniel Kivivuori, sello; Ville Kivivuori, sello; Janne Piipponen, continuo-urku
  • Su 21.8. klo 18, Utran kirkko: Minut on kutsuttu laulamaan: Elina Vitri, laulu; Pekka Mustaniemi, huilu; Janne Piipponen, piano
  • Su 28.8. klo 18, Joensuun kirkko: Lavrenchukin perhe; Juha Keronen, laulu; Tuomas Pyrhönen, urut

Mon Aug 01 14:36:46 EEST 2022