Vapaaehtoistoiminnan messut tekee näkyväksi Joensuun seurakuntien vapaaehtoistoimintaa

Kuvassa tekstit Tuu mukkaan! ja Vapaaehtoistyö.fi sekä joukko piirrettyjä, iloisia ihmisiä, miehiä ja naisia.

Joensuun seurakuntakeskuksella järjestetään tiistaina 13. syyskuuta Tuu mukkaan! Vapaaehtoistoiminnan messut, jossa voi tutustua seurakuntien vapaaehtoistoimintaan sekä kuulla vapaaehtoisten omia kokemuksia.

– Tapahtuma päätettiin järjestää, jotta voisimme tuoda näkyväksi Joensuun ev.lut. seurakuntien vapaaehtoistoimintaa. Korona-aikana moni toiminta on ollut tauolla tai muuttanut muotoaan. Nyt on hyvä hetki tulla yhteen ja kuulostella, missä mennään ja kutsua myös uusia mukaan. Vapaaehtoistoiminnan messut on tapahtuma, jonne voi tulla tapaamaan toisia vapaaehtoisia, etsimään omaa vapaaehtoistehtävää ja viettämään aikaa yhdessä. Vastaavaa tapahtumaa ei tietääkseni ole järjestetty aiemmin, toteaa Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymän vapaaehtoistyön koordinaattori Leena Mgaya.

Tapahtumassa seurakuntakeskuksella on vapaaehtoistoiminnan esittelypisteitä, sisällä napostelutarjoilua, ulkona grillimakkaraa ja Saapas-toiminnan ja -auton esittelyä. Duka, Toimentupa ja Rukouksen talo ovat avoinna tapahtuman ajan. Kello 18–18.30 isossa salissa on musiikkia ja vapaaehtoisten haastatteluja. Tilaisuuden juontaa Joensuun seurakunnan kirkkoherra Katri Vilén.

Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymässä on kolmisenkymmentä erilaista vapaaehtoistehtävää ja uudenlaisia syntyy maailman muuttuessa.

– Vapaaehtoinen voi toimia ystävätoiminnassa, musiikkiryhmissä, pienryhmien ohjaajana, arkunkantajana, Dukassa myyjänä, tehdä käsitöitä tai vaikkapa striimata tilaisuuksia ja tekstittää tallenteita, listaa Rantakylän seurakunnan diakoniatyöntekijä Raija Alhosaari.

Seurakuntayhtymässä on noin 400 vapaaehtoista, mutta osa on tauolla tehtävistä. Eniten vapaaehtoisia on lyhytkestoisissa tehtävissä.

– Ihmiset valitsevat, mihin käyttävät aikaansa, eikä pitkäkestoisiin tehtäviin sitoutuminen ole kovin yleistä enää. Toisaalta maailman mullistukset ovat lisänneet ihmisten auttamisen halua, Leena Mgaya toteaa.

Hänen mukaansa vapaaehtoistoiminta antaa parhaimmillaan omaan arkeen merkitystä, hyvää mieltä ja osallisuuden yhteisöstä.

– Haluaisin rohkaista sinua tulemaan vapaaehtoistoiminnan messuille ja kutsu kaverisi mukaan. Tule, jos haluat keskustella, kysyä ja tutustua. Tule, jos etsit omaa paikkaasi. Tule, jos haluat kohdata toisia. Tuu mukkaan!

Tuu mukkaan! Vapaaehtoistoiminnan messut tiistaina 13.9. klo 17–19 Joensuun seurakuntakeskuksella (Kirkkokatu 28).

Mon Sep 05 12:22:34 EEST 2022