Vauvan päivä näkyy seurakunnissa

Kuvassa pörröisen peiton raosta pilkistää vauvan jalat, joista toisessa on varpaiden välissä päivänkakkara.

Joensuun ev.lut. seurakunnissa järjestetään vauvan päivän tapahtumia ensi perjantaina 30.9. Vuosittain syyskuun viimeisenä perjantaina vietettävän vauvan päivän tarkoitus on kiinnittää huomio vauvoihin niin perheissä, työpaikoilla, palveluissa kuin koko valtakunnassa. Vauvan päivää on vietetty Suomessa vuodesta 2017 alkaen, ja sen alullepanija on VauvaSuomi ry.

Laajimmin vauvan päivää vietetään Rantakylän seurakunnassa. Rantakylän kirkolla, Rantakylänkatu 2, kello 9–12 järjestettävässä tapahtumassa tarjotaan muun muassa imetysohjausta, äitiysfysioterapeutin ohjausta ja neuvontaa, vauvahierontaa, vauvajumppaa sekä vinkkejä koko perheen aktiivisuuteen ja paljon muuta. Tarjolla on myös keittolounasta kahden euron annoshintaan kello 11–12 sekä kahvitarjoilu.

Mukana menossa on mahdollisimman laajasti vauvaperheiden kanssa toimivia tahoja kuten Lähiötalo, neuvola ja paikallisia järjestöjä, joiden palveluita ja toimintoja halutaan tehdä vauvaperheille tutuksi.

Pielisensuun seurakunnassa vauvan päivää vietetään Hukanhaudan seurakuntatalon kirkkosalissa, Lonikintie 18, kello 9.30 alkaen muskarihetken merkeissä. Muskarihetken jälkeen kahvitellaan suolaisella kahvileivällä, ja pienille on tarjolla soseita ja mehua.

Tarjoilun jälkeen seurakunnan lastenohjaajat johdattavat tapahtumaan osallistuneet yhteiselle vaunulenkille Hukanhaudan ympäristöön. Lenkki alkaa viimeistään kello 10.30, jolloin voi lähteä kotiin, jos ei halua osallistua lenkille. Tapahtuma päättyy kello 11 mennessä.

Joensuun seurakunnassa vauvan päivää vietetään Perheentalolla, Rantakatu 15. Tapahtuma alkaa kello 10 Joensuun kirkossa, Papinkatu 1 b, kirkkomuskarin merkeissä. Kirkolta siirrytään vaunukulkueena Perheentalolle, jossa nautitaan yhdessä juhlatarjoilusta.

Pyhäselän seurakunnassa vauvan päivää vietetään Reijolan seurakuntatalolla, Santerintie 11, perhekerhon merkeissä kello 9.30–11. Vauvanpäivänä lorutellaan, körötellään, tehdään vauvajuttuja kuten muillakin kerroilla ja puhutaan enkeleistä ja lapsista, kun mikkelinpäivä on lähellä.

Vaara-Karjalan ja Enon seurakunnissa ei järjestetä vauvan päivän tilaisuutta, mutta kaikki Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymän seurakunnat huomioivat säännöllisessä viikkotoiminnassaan vauvaperheet pitkin vuotta. Seurakunnasta riippuen tarjolla on muun muassa vauvakerhoja, perhekerhoja ja muskareita.

2022-09-26 13:19:04.0