Vaalikone on auki äänestäjille

vaalit matala perustunnus.png

Seurakuntavaalien vaalikone on avattu äänestäjille. Löydät vaalikoneen täältä.

Vaalikoneen avulla voit helposti tutustua ehdokkaisiin sekä heidän näkemyksiinsä ja ajatuksiinsa. Vaalikoneen kysymykset käsittelevät esimerkiksi ehdokkaiden arvoja ja kirkon tulevaisuutta.

Suurin osa Joensuun seurakuntien ehdokkaista vastasi vaalikoneeseen

Joensuun seurakuntien seurakuntavaaliehdokkaat ovat vastanneet ahkerasti vaalikoneen kysymyksiin. Joensuun seurakuntien ehdokkaiden vastausprosentti on 88,3% ja valtakunnallinen vastausprosentti puolestaan 56%.

Vaalikoneeseen vastanneista ehdokkaista yli puolella (56,6%) on korkeakoulututkinto. Ehdokkaista 40,6% on täysin samaa tai samaa mieltä siitä, että kirkon tulisi vihkiä myös samaa sukupuolta olevia pareja. 87,4% ehdokkaista puolestaan toivoo, että seurakuntalaisten tulisi saada olla mukana kehittämässä, suunnittelemassa ja toteuttamassa seurakuntien toimintaa nykyistä enemmän.

Ehdokkailta tiedusteltiin myös sitä, kannattaisivatko he seurakunnan talouden heikentyessä ennemmin tiloista luopumista vai henkilöstöstä karsimista. Selkeästi suurin osa (87,6%) kannattaa ennemmin tiloista kuin henkilöstöstä luopumista. Selkeimmin tiloista luopumisen kannatus oli havaittavissa Pyhäselän ja Vaara-Karjalan seurakunnissa, joissa ennemmin tiloista kuin henkilöstöstä luopuisi n. 90% ehdokkaista.

Liha- ja maitotuotteista luopuminen seurakunnissa jakoi ehdokkaita. Ehdokkaista 10,9% kannattaa liha- ja maitotuotteista luopumista ja 84,7% puolestaan vastustaa ajatusta. Loput eivät osaa sanoa tai eivät halua vastata kysymykseen. Eniten kannatusta ajatus saa Joensuun seurakunnassa, jossa 37,9% ehdokkaista kannattaa maito- ja lihatuotteista luopumista seurakunnassa.

Seurakuntavaaleissa äänioikeus jo 16-vuotiailla

Suomen evankelisluterilaisiin seurakuntiin valitaan marraskuussa yhteensä noin 8000 uutta luottamushenkilöä. He päättävät muun muassa siitä, keitä valitaan seurakunnan työntekijöiksi, miten rahat jaetaan, minkälaisia kerhoja pidetään ja keitä autetaan.

Joensuun evankelisluterilaisen seurakuntayhtymän alueella toimitetaan kahdet vaalit. Vaaleilla valitaan luottamushenkilöt Joensuun kuuden evankelisluterilaisen seurakunnan seurakuntaneuvostoihin sekä seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon. Seurakuntaneuvosto johtaa seurakunnan toimintaa ja yhteinen kirkkovaltuusto johtaa puolestaan seurakuntayhtymää. Ehdokkaaksi voi asettua molempiin vaaleihin tai vain toiseen.

Seurakuntavaaleissa jo 16-vuotiaalla on äänioikeus. Rippikoulua tai konfirmaatiota ei edellytetä äänestämiseen, vaan kirkon jäsenyys riittää. Ennakkoäänestys järjestetään 8.–12.11.2022 ja varsinainen äänestyspäivä on 20.11.2022.

Kaikki Joensuun seurakuntien seurakuntavaaliehdokkaat löydät täältä.

Lisätiedot:
Vaalikoordinaattori Anni Tuuva, Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymä