Seurakuntavaalien ennakkoäänestys alkaa viikon kuluttua

vaalit matala perustunnus.png

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys alkaa tiistaina 8.11.2022 ja jatkuu lauantaihin 12.11. asti. Joensuun seurakunnilla on useita ennakkoäänestyspaikkoja, joiden aikataulut vaihtelevat. Lisäksi seurakunnilla on yksi yhteinen ennakkoäänestyspaikka Joensuun Prismassa (Voimatie 2, 80100 Joensuu). Yhteinen ennakkoäänestyspaikka on avoinna jokaisena ennakkoäänestyspäivänä 8.–12.11.2022 klo 9–18.

Kaikki Joensuun seurakuntien ennakkoäänestyspaikat voi tarkistaa seurakuntavaalien verkkosivuilta: joensuunseurakunnat.fi/seurakuntavaalit.

Seurakuntavaaleissa voivat äänestää kaikki yli 16-vuotiaat tai viimeistään vaalipäivänä 16 vuotta täyttävät. Rippikoulua tai konfirmaatiota ei edellytetä äänestämiseen, vaan kirkon jäsenyys riittää.

Ennakkoon voi äänestää missä tahansa ennakkoäänestyspaikassa ympäri Suomen. Mukaan tulee ottaa henkilöllisyystodistus. Halutessaan voi ottaa mukaan myös kotiin postitetun ilmoituksen äänioikeudesta, jolloin äänestys ennakkoäänestyspaikalla nopeutuu.

Seurakuntavaalien varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 20.11.2022. Varsinaisena vaalipäivänä voi äänestää oman seurakunnan äänestyspaikassa. Vaalipäivän äänestyspaikan ja ehdokkaat voi tarkistaa seurakuntien jäsenille kotiin postitetusta vaalikirjeestä tai vaalisivustolta joensuunseurakunnat.fi/seurakuntavaalit. Varsinaisena vaalipäivänä äänestyspaikat ovat avoinna klo 11–20.

Lisätiedot:
Vaalikoordinaattori Anni Tuuva, Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymä