Seurakuntavaalien ennakkoäänestys päättyi – äänestämässä kävi lähes 2300 seurakuntalaista

vaalit matala perustunnus.png

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys on päättynyt. Alustavien laskelmien mukaan Joensuun ennakkoäänestyspisteillä äänesti yhteensä 2291 seurakuntalaista. Ennakkoon äänestäneitä oli jonkin verran vähemmän kuin viime vaaleissa vuonna 2018, jolloin ennakkoon kävi äänestämässä 2841 seurakuntalaista.

Ennakkoon äänestäneiden tarkka määrä ja ennakkoäänestysprosentti selviävät varsinaisena vaalipäivänä, sunnuntaina 20.11., kun ennakkoäänet käydään läpi ja tiedetään, kuinka moni muiden seurakuntien jäsen kävi äänestämässä Joensuun ennakkoäänestyspisteillä ja kuinka moni Joensuun seurakuntien jäsen äänesti muualla Suomessa. Suurin osa Joensuussa äänestäneistä kuuluu Joensuun alueen seurakuntiin.

Vaalipäivän äänestäjille tarjolla kahvia, glögiä ja keittolounasta

Varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 20.11.2022. Varsinaisena vaalipäivänä jokainen vähintään 16-vuotias seurakuntalainen voi äänestää oman kotiseurakuntansa äänestyspaikassa.

Joensuun seurakuntien äänestyspaikat sijaitsevat Joensuun seurakuntakeskuksella, Pielisensuun, Rantakylän ja Pyhäselän kirkoissa sekä Enon ja Kiihtelysvaaran seurakuntataloilla. Kaikki äänestyspaikat ovat auki klo 11–20.

Vaalikahvia on tarjolla mm. Rantakylässä, Enossa ja Kiihtelysvaarassa. Pielisensuun ja Pyhäselän seurakunnat tarjoavat äänestäjille myös keittolounaan. Joensuun seurakuntakeskuksessa on tarjolla glögiä ja pipareita.

Kaikki tiedot seurakuntavaaleista löytyvät Joensuun seurakuntien verkkosivuilta www.joensuunseurakunnat.fi/seurakuntavaalit. Oman ehdokkaan valinnassa auttaa vaalikone, joka löytyy verkosta osoitteesta www.seurakuntavaalit.fi

Lapsille omat vaalit Rantakylässä

Rantakylän seurakunta järjestää seurakuntavaalien yhteydessä omat vaalit lapsille. Lapset pääsevät äänestämään suosikkinsa seurakunnan tavarapaketeista, joita lainataan jatkossa perheiden käyttöön. Äänestysvaihtoehtoja ovat esimerkiksi Oskari-oravan retkeilytarvikkeita sisältävä retkireppu, Sävel-siilin erilaisia soittimia sisältävä soittopaketti ja Hoosianna-aasin lautapelipaketti.

Lainattavien pakettien avulla seurakunta haluaa tarjota perheille mahdollisuuden ulkoilla, liikkua ja viettää aikaa yhdessä. Myös lasten vaaleissa voi äänestää vielä seurakuntavaalien varsinaisena äänestyspäivänä 20.11. klo 11–20 Rantakylän kirkolla. Äänioikeus on alakouluikäisillä ja alle kouluikäisillä.

Vaalipäivän tuloslaskentaa voi seurata verkossa

Suomen evankelisluterilaisiin seurakuntiin valitaan marraskuussa yhteensä noin 8000 uutta luottamushenkilöä. He päättävät muun muassa siitä, keitä valitaan seurakunnan työntekijöiksi, miten rahat jaetaan, minkälaisia kerhoja pidetään ja keitä autetaan.

Joensuun evankelisluterilaisen seurakuntayhtymän alueella toimitetaan kahdet vaalit. Vaaleilla valitaan luottamushenkilöt Joensuun kuuden evankelisluterilaisen seurakunnan seurakuntaneuvostoihin sekä seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon. Seurakuntaneuvosto johtaa seurakunnan toimintaa ja yhteinen kirkkovaltuusto johtaa puolestaan seurakuntayhtymää. Ehdokkaaksi on voinut asettua molempiin vaaleihin tai vain toiseen.

Seurakuntavaaleissa jo 16-vuotiaalla on äänioikeus. Rippikoulua tai konfirmaatiota ei edellytetä äänestämiseen, vaan kirkon jäsenyys riittää.

Vaalipäivänä 20.11. äänestyksen tuloslaskentaa voi seurata Joensuun seurakuntien verkkosivuilla, jonne tiedot päivittyvät sitä mukaa, kun ääniä on saatu laskettua.

2022-11-14 09:31:00.0