Joensuun hautausmaan hoitamattomien hautojen kartoitus etenee

kuvassa etualalla mikrofoni, taustalla ihmisiä, tekstinä Joensuun ev.lut. seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto

Joensuun seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto edisti marraskuun kokouksessaan seurakuntayhtymässä käynnissä olevaa hoitamattomien hautojen kartoitusta. Joensuun hautausmaalla tehtävässä kartoituksessa kiinnitetään ensisijaisesti huomiota hautamuistomerkkeihin, joista vastaa hautaoikeuden haltija eli yleensä tehtävään nimetty omainen.

Kartoitusprosessi on edennyt vaiheeseen, jossa hoitamattomille haudoille lohkoilla 102, AH1, B6, B11, B21, B22, B24, C5, C7, C12 on asetettu keltainen kunnostuskehotus. Keltaisten lappujen tarkoitus on kiinnittää haudalla mahdollisesti vierailevien omaisten huomio. Jos merkittyjä hautoja ei kunnosteta noin vuoden kuluessa, yhteinen kirkkoneuvosto voi julistaa hautaoikeuden menetetyksi.

Niille hautaoikeuden haltijoille, joiden yhteystiedot ovat seurakuntayhtymän tiedossa, lähetetään tieto myös kotiin. Lisäksi hoitamattomien hautojen listaus julkaistaan marraskuun aikana Joensuun seurakuntien verkkosivuilla osoitteessa www.joensuunseurakunnat.fi/kuulutukset.

Hoitamattomien hautojen kartoituksessa kiinnitetään ensisijaisesti huomiota kaatuneisiin ja kallistuneisiin muistomerkkeihin. Samalla tarkistetaan, että hauta on myös muilta osin hoidettu hautausmaan arvon mukaisella tavalla. Vastuu hautamuistomerkkien eli hautakivien kunnosta ja turvallisuudesta on hautaoikeuden haltijalla, jonka on huolehdittava esimerkiksi kallistuneen muistomerkin oikaisemisesta niin, ettei se aiheuta vahingon vaaraa.

Sähköinen arkistointi käyttöön vuoden 2023 alussa

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti lisäksi, että Joensuun seurakuntayhtymässä siirrytään sähköiseen asiakirja-arkistointiin vuoden 2023 alusta alkaen. Sähköisen arkistoinnin käyttöönoton mahdollistaa aiemmin tehty päätös siirtyä käyttämään sähköistä Domus-asianhallintajärjestelmää.

2022-11-15 19:20:00.0