Alustavat vaalitulokset selvillä – paljon uusia päättäjiä mukaan seurakuntien päätöksentekoon

vaalit matala perustunnus.png

Joensuun seurakuntien äänestysprosentti on alustavien tietojen mukaan vuoden 2022 seurakuntavaaleissa 8,5. Vuoden 2018 vaaleissa äänestysprosentti oli 10,1. Tulokset vahvistetaan viimeistään keskiviikkona 23.11. pidettävissä vaalilautakuntien kokouksissa.

Uusia jäseniä mukaan seurakuntien päätöksentekoon

Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon valittiin 51 jäsentä. Valituista luottamushenkilöistä 35,2 % on uusia.

Uusia luottamushenkilöitä valittiin runsaasti myös seurakuntaneuvostoihin. Esimerkiksi Pielisensuun seurakuntaneuvostoon tulevalle valtuustokaudelle valituista jäsenistä 64,3 % on uusia. Enon seurakuntaneuvostossa 60 % ja Joensuun seurakuntaneuvostossa 57,1 % valituista on uusia. Kaikkiaan Joensuun seurakuntien kuuteen seurakuntaneuvostoon valituista 53,8 % on uusia luottamushenkilöitä.

Joensuun päättäjien keski-ikä samalla tasolla kuin muualla Suomessa

Joensuun seurakuntien valittujen luottamushenkilöiden keski-ikä on 56,8. Alustavien tietojen mukaan kaikkien Suomen valituksi tulleiden ehdokkaiden keski-ikä on n. 57 vuotta.

Joensuun seurakuntien kuuteen seurakuntaneuvostoon valituista luottamushenkilöistä 7,5 % on alle 30-vuotiaita. Eniten nuoria luottamushenkilöitä valittiin Joensuun seurakuntaneuvostoon, johon valittiin 21,4 % alle 30-vuotiaita.

Seurakuntaneuvostoissa nuorten osuudessa on suuria vaihteluja seurakuntien välillä. Pielisensuun seurakuntaneuvoston uusista jäsenistä 14,3 % on alle 30-vuotiaita. Rantakylän seurakuntaneuvossa alle 30-vuotiaita on puolestaan 8,3 % ja Enon seurakuntaneuvostossa 10% kaikista jäsenistä. Sen sijaan Pyhäselän ja Vaara-Karjalan seurakuntaneuvostoihin ei valittu lainkaan alle 30-vuotiaita.

Yhteiseen kirkkovaltuustoon valituista luottamushenkilöistä n. 10 % on alle 30-vuotiaita.

Vaalien alustava tulos

Enon seurakunta
Enosta yhteiseen kirkkovaltuustoon on valittu Päivi Suo-Anttila (uusi), Maiju Ahlholm, Pekka Räty (uusi), Risto Haltilahti (uusi) ja Aija Vartiainen

Enon seurakuntaneuvostoon on valittu Päivi Suo-Anttila (uusi), Maiju Ahlholm, Pekka Räty (uusi), Risto Haltilahti (uusi), Aija Vartiainen, Kaija Varis (uusi), Anu (Minna) Keränen-Kultanen (uusi), Sanna Hämäläinen, Merja Ignatius ja Aino Sivonen (uusi)