Hoosianna-hymni aloittaa joulun odotuksen

Neljä kynttilää, joista yksi palaa.

Ensimmäistä adventtia vietetään tulevana sunnuntaina 27.11. Sana adventti tulee latinankielisestä sanasta adventus Domini, Herran tuleminen, ja ensimmäisestä adventtisunnuntaista käynnistyykin joulun odotuksen lisäksi uusi kirkkovuosi.

Adventin aika käynnistetään kaikissa Joensuun ev.lut. seurakunnissa laulamalla Hoosianna-hymniä. Ensimmäisen adventtisunnuntain messut alkavat Joensuun, Pielisensuun, Rantakylän, Pyhäselän ja Tuupovaaran kirkoissa kello 10. Rantakylän kirkossa ensimmäistä adventtia vietetään perhemessun merkeissä.

Pyhäselässä ensimmäisen adventin vietto jatkuu messun jälkeen kaiken kansan puurojuhlalla Pyhäselän seurakuntatalolla. Sunnuntai huipentuu Kapsäkki-lauluryhmän 10-vuotisjuhlakonserttiin Pyhäselän kirkossa kello 18 alkaen.

Noljakan kirkossa vietetään ensimmäisenä adventtisunnuntaina Noljakan kirkon 25-vuotismessua kello 12. Lisäksi Noljakan kirkolla on toiminnallinen iltapäiväretriitti sateenkaari-ihmisille kello 15 alkaen ja sateenkaarimessu kello 18.

Enon kirkossa ensimmäistä adventtisunnuntaita vietetään Kurkistus jouluun -adventtitapahtuman merkeissä kello 16 alkaen ja ensimmäisen adventin iltakirkon merkeissä kello 18–20.

Hoosianna-hymni lauletaan myös jo perinteeksi muodostuneessa Adventin avauksessa Penttilän amfilla kello 18. Tapahtumassa vietetään sanajumalanpalvelusta ja adventinajan avausta. Kaikille avoimen tapahtuman ideana on avata joulu keskieurooppalaiseen tapaan ulkona. Pielisensuun seurakunta järjesti Adventin avauksen ensimmäisen kerran 14 vuotta sitten, kun Penttilän amfi oli juuri rakennettu.

Lisäksi ensimmäisenä adventtina avautuvat joulupolut Utransaaressa ja Noljakan kirkossa. Utransaaren joulupolku on merkitty heijastimin, ja rasteilta löytyy oma QR-koodi lapsille ja aikuisille. Polku on kuljettavissa 6.1.2023 saakka.

Noljakan kirkon joulupolku kierretään kirkon ulkopuolella. Kirkon ikkunoihin on rakennettu kuusi kuvaa jouluevankeliumin mukaan. Joulupolku alkaa kirkon pääovelta ja päättyy kirkon alakerran ikkunoihin. Ikkunoissa palaa valot 27.11. –8.1. päivittäin kello 7–21.

Rantakylän kirkon pääoven viereiseen erkkerissä puolestaan on nähtävillä jouluseimi ensimmäisestä adventtisunnuntaista loppiaiseen saakka.

Jouluradio kulkee kaverina joulun odotuksessa jo 20. kertaa

Ensimmäisenä adventtisunnuntaina puoliltaöin kuullaan myös Jouluradion kanavilla tämänvuotinen Hoosianna-versio. Tänä vuonna 20. kertaa eetterissä pyörivän Jouluradion Hoosianna-versiosta on luvassa uusi juhlavuoden sovitus ja video.

Jouluradiota voi kuunnella nettikanavilla ja radioaalloilla Joensuussa taajuudella 100,7 MHz. Verkossa Jouluradion kanavavalikoimasta löytyvät pääkanavan lisäksi muun muassa Lasten jouluradio, Kauneimmat Joululaulut, Rouhea joulu, Klassinen joulu sekä Happy Holidays. Kaiken kaikkiaan Jouluradion kanavaperheeseen kuuluu kymmenen kanavaa.

Jouluradio on evankelis-luterilaisten seurakuntien yhteinen joulumusiikkimedia, joka soi 27 lähettimen voimin ympäri Suomen marraskuun alusta loppiaiseen saakka. Joensuussa Jouluradion tarjoavat yhteistyössä Jouluradion tuotantotiimi ja Joensuun evankelis-luterilaiset seurakunnat. Jouluradio on osa helsinkiläistä Kirkko ja kaupunki -mediaa.

Seurakuntien joulutapahtumat löytyvät kootusti osoitteesta Hoosianna.fi

Joensuun ev.lut. seurakuntien joulusivusto Hoosianna.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä on avattu. Sivustolle on koottu seurakuntien joulutapahtumat ensimmäisestä adventista 27.11.2022 loppiaiseen 6.1.2023.

Luvassa on perinteiseen tapaan joulukonsertteja, Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksia, myyjäisiä ja puurojuhlia. Joulun sanoman äärelle pääsee pysähtymään myös joulu- ja seimipoluilla sekä tietenkin perinteisissä joulukirkoissa. Hoosianna.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä-sivustolta löytyy myös tietoa mahdollisuuksista osallistua paikallisiin joulukeräyksiin.

Hoosianna.fi Linkki avautuu uudessa välilehdessäon Joensuun ev.lut. seurakuntien kausisivusto, joka julkaistaan joulun alla joulusisällöllä ja pääsiäisen alla pääsiäissisällöllä.

Mon Nov 21 16:05:00 EET 2022