Itsenäisyyspäivää juhlistetaan seurakunnissa

itsenäisyyspäivä 01.jpg

Itsenäisyyspäivän juhlintaan Joensuun ev.lut. seurakunnissa kuuluu messujen ja jumalanpalvelusten lisäksi seppeleenlaskuja sankarihaudoille sekä itsenäisyyspäivän juhlatilaisuuksia.

Itsenäisyyspäivän vietto kaupunkiseurakunnissa

Joensuun kaupunkialueella itsenäisyyspäivän vietto alkaa kello 10 jumalanpalveluksilla Joensuun, Pielisensuun ja Rantakylän kirkoissa. Joensuun kirkossa esiintyy messun yhteydessä Joensuun naiskuoro johtajanaan Helena Hulmi. Pielisensuun kirkossa vietetään itsenäisyyspäivän kunniaksi Lasse Heikkilän Suomalaista messua Veräjä-kuoron kanssa. Rantakylän kirkossa on sanajumalanpalveluksen lisäksi glögitarjoilu. Kello 12 on Noljakan kirkossa messu, jonka yhteydessä järjestetään partiolaisten lupauksenanto.

Joensuun sankarihaudoilla ja hautamuistomerkeillä (Rauhankatu 4) on kello 12 kunnianosoitus ja seppelten lasku.

Päivä jatkuu kello 14–15 kahvitarjoilulla ja kello 15 päiväjuhlalla Joensuun konservatorion konserttisalissa (Yliopistonkatu 4). Juhlapuheen pitää kaupunginvaltuuston 1. varapuheenjohtaja Timo Elo. Mukana myös muun muassa kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jere Nuutinen, Joensuun Naiskuoro, Joensuun Mieslaulajat sekä Maanpuolustussoittokunnan Savo-Karjalan soittokunta.

Itsenäisyyspäivän illassa on luvassa Joensuun Mieslaulajien ja senioreiden itsenäisyyspäivän konsertti, joka kuullaan Joensuun kirkossa kello 18. Kuoronjohtajina ovat Janne Piipponen ja Kalle Rintala. Mukana myös Luolamies-laulajat Olli Hurskaisen johdolla. Konserttiin on vapaa pääsy, mutta halutessaan voi maksaa 15 euron ohjelmamaksun.

Maaseutuseurakunnissa jumalanpalveluksia, seppeleenlaskuja ja itsenäisyyspäivän juhlia

Pyhäselässä itsenäisyyspäivän jumalanpalvelus alkaa kello 10 kirkossa, minkä jälkeen lasketaan seppeleet sankarihaudoille ja vietetään seurakuntatalolla ohjelmallisia kirkkokahveja. Joensuun kaupungin tervehdyksen tilaisuuteen tuo kaupunginhallituksen varajäsen Asko Miettinen.

Enossa jumalanpalvelus järjestetään kirkossa kello 13, ja sen jälkeen lasketaan seppeleet sankarihaudoille. Itsenäisyyspäivän juhla alkaa Enon seurakuntatalolla kello 14. Juhlassa kaupungin tervehdyssanat lausuu kaupunginhallituksen jäsen Eila Heinonen ja musiikkia esittää kanttori Hanna Autio. Päätössanat lausuu kirkkoherra Markku Koistinen.

Kiihtelysvaarassa seppeleet lasketaan sankarihaudoille ennen messua kello 12.15. Messua vietetään kello 13 seurakuntatalolla, ja päivä jatkuu messun jälkeen juhlatilaisuuden merkeissä samassa paikassa. Juhlatilaisuudessa puhuu rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen ja musiikista vastaa Majatalokuoro. Tervehdyssanat esittää valtiopäiväneuvos Matti Väistö ja päätössanat seurakuntapastori Veli-Matti Vepsäläinen.

Tuupovaarassa itsenäisyyspäivää vietetään kello 10 messulla Tuupovaaran kirkossa. Messun jälkeen on vuorossa seppeleiden lasku sankarihaudoille ja kello 12 alkava juhlatilaisuus seurakuntatalolla. Tervehdyssanat lausuu kaupunginhallituksen jäsen Anssi Törmälä, ja nuorten tervehdyksen juhlaan tuo Juho Kekkonen. Musiikista vastaavat Saara Shemeikka-Jormanainen, laulu, ja Tuija Huovinen, piano. Juhlapuheen pitää eversti evp. Jouni Mattila. Päätössanat lausuu Isä Janne Piiroinen Joensuun ortodoksisesta seurakunnasta.

2022-11-30 16:32:50.0