Joulukassikeräys tuotti liki 400 kassia jaettavaksi vähävaraisille – verkkokeräys jatkuu tapaninpäivään saakka

Joulukassi punaisella taustalla.

Joensuun ev.lut. seurakunnissa toteutettiin tänä vuonna kymmenettä kertaa Joulukassikeräys, jolla tuetaan paikallisten vähävaraisten joulun viettoa ruokakasseilla. Joensuun, Pielisensuun, Rantakylän, Pyhäselän ja Vaara-Karjalan seurakuntien järjestämä keräys tuotti liki 400 joulukassia.

Keräyksessä otettiin vastaan lahjoituksina noin 30 euron arvoisia vakiosisältöisiä joulukasseja, jotka sisälsivät muun muassa puuroriisiä, perunamuusijauhetta, säilykekeittoa ja kahvia. Mukana oli myös jouluisia tuotteita kuten glögiä, pipareita ja joulusuklaata.

Enon seurakunta ei osallistunut varsinaiseen Joulukassikeräykseen, mutta sielläkin koottiin seurakuntaan saatuja lahjoituksia hyödyntäen 140 joulukassia, jotka sisälsivät kahvipaketteja, pipareita ja suklaata.

– Joulukasseilla on saajilleen iso merkitys. Rahallisesti niiden arvo ei loppujen lopuksi suuren suuri ole, mutta saajia ne ilahduttavat sitäkin enemmän, ja osasta sisältöä, kuten puuroriiseistä, voi olla iloa pitkälle. Myös se, että on ihmisiä jotka haluavat auttaa, koskettaa todella paljon, toteaa vs. diakoniatyöntekijä Laura Kolehmainen Joensuun seurakunnasta.

Seurakuntien diakoniatyöntekijät jakavat kassit ennen joulua apua tarvitseville pyyntöjen perusteella. Kassien lisäksi seurakunnat saivat lahjoituksina toista sataa erisuuruista lahjakorttia ja villasukkia vähävaraisille jaettavaksi. Enossa seurakunta lahjoitti lapsiperheille joulukassien lisäksi lahjakortit ruokakauppaan ja toteutti yhdessä K-Markettien ja 4H-yhdistyksen kanssa Joulupuu-lahjakeräyksen lapsille.

– Jouluavustusten hakijoiden määrä nousi Enossa viime vuodesta 25 prosenttia. Mielestäni nousu on hurja, kommentoi Enon seurakunnan diakonissa Sari Korhonen.

Joensuun ev.lut. seurakunnat keräävät lisäksi rahalahjoituksia verkossa. Kotimaanapu.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä-sivustolla auki oleva keräys on tuottanut maanantaihin 19.12. mennessä 3070 euroa. Joensuun alueen vähävaraisia voi edelleenkin auttaa rahalahjoituksella, sillä verkkokeräys on auki maanantaihin 26.12. saakka.

Joensuun ev.lut. seurakunnat kiittävät lämpimästi kaikkia lahjoittajia ja välittävät avun perille sitä tarvitseville paikallisille ihmisille.

Thu Dec 22 11:41:00 EET 2022