Seurakuntien kevätkausi käynnistyy – infoa toiminnasta Kirkkotien välissä ke 28.12. jaetussa liitteessä

Kevatliitteen_kansikuva_rajattu_vaaka.jpg

Kuva: Suvi-Tuuli Reittu

Joensuun ev.lut. seurakunnat käynnistävät kevätkauden säännöllisen toiminnan vuodenvaihteen jälkeen. Tarjolla on jälleen jumalanpalveluselämän lisäksi runsas määrä säännöllistä ryhmätoimintaa eri kohderyhmille. Kevätkauden ryhmätarjontaan voi tutustua keskiviikkona 28.12. ilmestyneen Kirkkotien välissä olevassa liitteessä, joka löytyy myös Kirkkotien verkkosivuilta osoitteesta kirkkotie.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Kevätkauden toimintatarjontaan sisältyy kohtaamispaikkoja kaiken ikäisille: perhekerhoja ja muskareita perheen pienimmille ja heidän vanhemmilleen, kerhoja ja leirejä koululaisille, nuorteniltoja ja isostoimintaa teini-ikäisille, messuja, retkiä ja illanviettoja opiskelijoille ja nuorille aikuisille sekä keskusteluryhmiä, raamattu- ja rukouspiirejä kaiken ikäisille. Yhtymän seurakunnissa voi kokeilla muun muassa kuorolaulua, gospeljumppaa, neulomista, pääsiäisaskartelua tai yhdessä retkeilyä lähiluonnossa.

Uutta potkua jumalanpalveluselämään kaipaavien kannattaa tutustua esimerkiksi suuren suosion saavuttaneisiin Messy Church -iltoihin, joita on järjestetty Noljakan kirkolla syksystä 2021 alkaen. Kaiken ikäisille sopivat Messy Church -illat alkavat toiminnallisella osiolla, jossa on tarjolla vaihtelevaa tekemistä, kuten leivontaa, teatteria, pelejä ja leikkejä. Myös monipuolinen musiikki on illoissa tärkeässä roolissa. Juhlahetkessä vietetään ehtoollista, soitetaan, lauletaan, rukoillaan ja käsitellään valittua Raamatun kohtaa eri tavoin. Yhteinen ruokailu juhlan jälkeen on olennainen osa iltaa.

Seurakunnissa voi nauttia yhteisestä tekemisestä myös luonnon helmassa. Enon seurakunnassa korona-aika synnytti maanantaiset Metsähetket, jotka alkavat lyhyellä kävelyllä hautausmaiden ympäri. Sen jälkeen tehdään tuli hautausmaiden välissä olevalle Ukkopata-nuotiopaikalle. Metsähetkissä yhdistyvät luonto, yhteys toisiin ihmisiin ja hartaus.

Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymään kuuluvat Joensuun, Pielisensuun, Rantakylän, Pyhäselän, Enon ja Vaara-Karjalan seurakunnat. Näiden lisäksi Kirkkotien välissä jaetussa kevään säännöllisen toiminnan liitteessä on mukana myös Kontiolahden seurakunta.

Thu Dec 29 11:00:00 EET 2022