Apua eroriitoihin perheasioiden sovittelusta

04_sovittelu 3_kuvaaja Virpi Hyvärinen.jpg

Lasten asioiden järjestäminen eron jälkeen on melkoinen palapeli, jonka kokoamiseen saa tarvittaessa apua perheasioiden sovittelusta. Joensuun seurakuntayhtymän perheasiain neuvottelukeskuksessa sovittelijoina toimivat muun muassa perheneuvojat Salla Ulvi-Altio (vas.), Minna Snellman ja Piia Nurhonen.

Joensuun perheasiain neuvottelukeskus tarjoaa perheasioiden sovittelua eroaville pareille, joiden on vaikea sopia keskenään lasten asioiden järjestämisestä eron jälkeen. Sovittelun tavoitteena on estää erimielisyyksien kärjistyminen pitkittyneiksi kiistoiksi.

Perheasioiden sovittelussa koulutetut, puolueettomat ammattilaiset tarjoavat tukea ja apua vanhempien välisten keskustelujen edistämiseksi. Sovittelijat eivät tarjoa valmiita ratkaisuja, vaan auttavat kysymyksillään vanhempia itse löytämään omalle perheelleen sopivat ratkaisut.

Sovittelu alkaa vanhempien erillisillä tapaamisilla, joissa käydään läpi, mistä sovittelussa on kyse ja mistä asioista vanhemmilla on tarvetta sopia. Tämän jälkeen yhteisiä sovittelutapaamisia on yhdestä kolmeen. Viimeisellä kerralla sovitaan mahdollisesta seurantatapaamisesta.

– Sovittelussa neuvotellaan esimerkiksi lasten huoltajuuteen, tapaamisiin ja muista lapsiin liittyvistä käytännön asioista. Neuvotteluissa luodaan yhdessä pohjaa sopimukselle, joka voidaan vahvistaa lastenvalvojan luona, kertoo Joensuun perheasiain neuvottelukeskuksen vs. johtaja Salla Ulvi-Altio.

Perheasioiden sovittelu on lakisääteinen ja luvanvarainen palvelu, jonka järjestämisestä vastaavat hyvinvointialueet. Pohjois-Karjalassa palvelu on järjestetty jo useamman vuoden ajan yhteistyössä perheasiain neuvottelukeskuksen kanssa.

Sovittelu perheasiain neuvottelukeskuksessa on maksutonta ja luottamuksellista. Siihen voivat hakeutua kaikki Pohjois-Karjalan maakunnan alueella asuvat. Ajanvaraus tapahtuu puhelimitse ma, ke, to klo 9–11 ja ti klo 10–12, p. 050 4308 472. Tapaamiset toteutetaan perheasiain neuvottelukeskuksessa, Penttilänkatu 1 F, 2. krs. Joensuun perheasiain neuvottelukeskus kuuluu Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymään.

2023-01-25 10:54:38.0