Yhteisvastuukeräys käynnistyy sunnuntaina – keräyksellä autetaan nuoria väkivaltaisessa maailmassa

Yhteisvastuukerays2023_Aseman Lapset_Loytava Nuorisotyo 3.jpg

Yhteisvastuukeräys 2023 käynnistyy sunnuntaina 5.2.2023. Keräyksen teema on Nuoret väkivaltaisessa maailmassa, ja sen tuotolla ratkaistaan ja ennaltaehkäistään nuorten väkivaltaa ja konflikteja Suomessa ja ulkomailla.

Joensuussa Yhteisvastuukeräyksen avausta vietetään sunnuntaina 5.2. jumalanpalvelusten yhteydessä. Jumalanpalvelukset alkavat kello 10 Joensuun, Pielisensuun, Rantakylän, Pyhäselän ja Tuupovaaran kirkoissa sekä Enon seurakuntatalolla. Avajaisjumalanpalvelus järjestetään myös Noljakan kirkossa kello 12 ja Kiihtelysvaaran seurakuntatalolla kello 13. Illalla Rantakylän kirkossa vietetään vielä kello 18 tuomasmessua, jossa kerätään kolehti Yhteisvastuukeräykselle.

Keräystuottoja käytetään Joensuun seudulla muun muassa kiusaamisen ehkäisyyn ja vähävaraisten nuorten auttamiseen

Yhteisvastuukeräys on evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen suurkeräys, joka auttaa hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta. Yhteisvastuukeräykseen osallistuvat kaikki Suomen ev.lut. seurakunnat ja tuhannet vapaaehtoiset ympäri Suomen.

Keräystuotoista noin 20 prosenttia ohjataan paikallisseurakunnan päättämään teeman mukaiseen toimintaan tai seurakuntien auttamistyöhön.

Joensuun seurakuntaan jäävä osuus käytetään kaveritaitojen ja luokkahengen lisäämiseen sekä kiusaamisen ehkäisyyn kouluyhteistyössä. Pielisensuun seurakunnan osuus käytetään Mannerheimin Lastensuojeluliiton Järvi-Suomen piirin Selviydytään Kiusaamisesta -projektiin. Rantakylän seurakunnassa keräystuotoilla tuetaan Rantakylän seurakunnan alueella vähävaraisia nuoria diakoniatyön kautta.

Pyhäselän seurakunta tukee Pyhäselän alueen kouluissa tehtävää työtä väkivallan ehkäisemiseksi yhdessä koulujen ja nuorisotyön kanssa muun muassa Saapas-toiminnalla. Enon seurakunnassa keräysvarat ohjataan seurakunnan nuorisotyöhön ja Vaara-Karjalan seurakunnassa paikallisten nuorten hyväksi.

Yhteisvastuukeräyksen kotimainen kumppani on Aseman Lapset ryLinkki avautuu uudessa välilehdessä, jonka toimintaan ohjataan 20 prosenttia keräysvaroista. Aseman Lapset ry käyttää keräyksen tuottoa pitkittyneiden ja laajentuneiden koulukiusaamistapausten selvittämiseen sekä katusovitteluun, jossa sovittelijoina toimivat nuorisotyön ammattilaiset.

Keräyksen kansainvälinen kohde on nuorten koulunkäynti Keniassa

Loput noin 60 prosenttia Yhteisvastuukeräyksen tuotoista menevät kansainväliseen apuun Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahaston kautta. Tämänvuotisilla keräysvaroilla tuetaan erityisesti nuorten koulunkäyntiä Keniassa maan köyhimmillä, kuivuudesta kärsivillä alueilla.

Ilmastokriisi vaikeuttaa paimentolaisperheiden elämää ja toimeentuloa laidunmaiden pienentyessä. Tämä lisää yhteisöjen välisiä konflikteja, joihin myös nuoret joutuvat mukaan. Köyhyys ja epävakaus syventävät sosiaalisia ja toimeentuloon liittyviä ongelmia sekä lisäävät koulun keskeyttämisiä.

Katastrofirahaston avustuksilla tuetaan koulunsa kesken jättäneiden nuorten kouluun paluuta ja koulussa pysymistä sekä annetaan tukiopetusta ja psykososiaalista tukea. Koulutus antaa nuorille paremmat mahdollisuudet toimeentuloon ja rauhan edistämiseen omissa yhteisöissään.

Keräykseen voi osallistua monin tavoin

Yhteisvastuukeräykseen voi osallistua yhteisvastuuta tukevissa tapahtumissa. Luvassa on muun muassa elokuvailta Pielisensuun kirkon yläsalissa torstaina 9.2. kello 18.30. Illassa katsotaan Noah-elokuva vuodelta 2014. Vapaaehtoinen viiden euron maksu sisältää popcornit ja juoman Yhteisvastuukeräyksen hyväksi.

Keräys on esillä erilaisissa konserteissa. Esimerkiksi Pyhäselän kirkossa järjestetään Yhteisvastuu-konsertti sunnuntaina 12.2. kello 14, ja Kiihtelysvaarassa Majatalokuoro pitää kahvikonsertin sunnuntaina 30.4. messun jälkeen. Kevään aikana on tulossa myös muita konsertteja ja yhteislaulutilaisuuksia. Konserttien tuotot ohjataan Yhteisvastuukeräyksen hyväksi.

Yhteisvastuukeräystä tuetaan myös kahviotuotoilla. Tällainen kahvio on esimerkiksi Joensuun kirkolla laskiaissunnuntaina 19.2. vietettävän laskiaistapahtuman yhteydessä. Utransaaressa on maaliskuussa sunnuntaisin laavukahvio, josta voi ostaa makkaraa, munkkia, kahvia, teetä tai mehua Yhteisvastuukeräyksen hyväksi.

Keräykseen voi myös osallistua lahjoittamalla kevättalven aikana järjestettäviin lipaskeräyksiin. Lisäksi rahalahjoituksen voi tehdä MobilePayn tai verkkopankin kautta sekä tekstiviestin avulla. Tarkempaa tietoa paikallisista verkkolahjoittamisen tavoista löytyy osoitteesta joensuunseurakunnat.fi/yhteisvastuukeraysLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2023-01-30 13:23:00.0