Musta morsian -näyttämöteos ottaa kantaa yhdenvertaisen avioliiton puolesta – teos on osa Joensuun kirkon 120-vuotisjuhlavuotta

Joensuun kirkossa esitetään lauantaina 11.2. kello 19 Musta morsian -näyttämöteos, joka on vahva kannanotto yhdenvertaisuuden puolesta. Teos on esitetty tähän mennessä Oulussa, Helsingissä ja Tampereella. Päivää ennen Joensuun kirkkoa teos nähdään Pyhän Johanneksen kirkossa Kuopiossa. Joensuussa Musta morsian on osa Joensuun kirkon 120-vuotisjuhlavuotta.

Musta morsian tuo kirkon seinien sisälle rakkaustarinoita, jotka ovat tulleet torjutuksi kirkossa. Teoksen kehyskertomuksessa mustaan huntuun pukeutuneet morsiamet kertovat miltä tuntuu, kun toive kirkkohäistä ei toteudu.

Teos tuo esiin kirkon syrjiviä rakenteita ja rohkaisee muuttamaan niitä. Seurakuntaneuvostot ovat päättäneet muun muassa Helsingissä, Turussa ja Oulussa ovien avaamisesta kaikille, mutta koska kirkolliskokouksen myönteinen päätös samaa sukupuolta olevien vihkimisestä puuttuu, avioliittoon tahtovat joutuvat eriarvoiseen asemaan.

– Jos pariskunta haluaa solmia avioliiton kirkossa rakkaitten ihmisten läsnä ollessa, sitoutua elämään yhdessä myötä- ja vastoinkäymisissä, eikö kirkon tulisi kaikin tavoin purkaa esteitä yhdenvertaisen avioliiton tieltä? kysyy käsikirjoittaja-ohjaaja Anne-Maria Haapala.

Musta morsian -näyttämöteoksessa nähdään hailuotolaisia ihmisiä, jotka haluavat mukanaolollaan ilmaista mielipiteensä siitä, kuinka epäoikeudenmukaisesti kirkko kohtelee sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöön kuuluvia ihmisiä.

– Mustaa morsianta on tehty yhteistyössä sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen kanssa. Tämä on meidän tapamme toimia ystäviemme, läheistemme ja kaikkien tässä asiassa väärin kohdeltujen rinnalla liittolaisina ja osoittaa solidaarisuutemme, Haapala kertoo.

Teoksessa näyttelevät Aki Heiskanen, Anne Nivala, Timo Juntunen, Tanja Turtiainen, Mirjami Rautio ja Eija Ranta.

Musta morsiamen häämuusikkoina ovat Laura Närhi, laulu, Jere Tulirinta, piano, Anne-Mari Kanniainen, haitari, Péter Marosvári, urut. Mukana on lisäksi jousikvartetti Eva Pawlowska, 1. viulu, Petra Keinänen, 2. viulu, Weronika Skowronska, alttoviulu ja Oskari Elomaa, sello. Sovituksista vastaa Bianca Rantala.

Pukusuunnittelu ja asujen toteutus on Outi Räsäsen. Ääni- ja valosuunnittelusta vastaa Matti Niemi. Teoksen kampaukset ja meikkaukset toteuttaa Hanna Ilkko.

Musta morsian -näyttämöteoksen käsiohjelma on 25 euroa. Käsiohjelmien tuotto menee Mustan morsiamen tuotantoon.

Joensuun kirkon 120-vuotisjuhlavuoden kunniaksi järjestetään konsertteja ja muita tilaisuuksia

Joensuun kirkko täyttää tänä vuonna 120 vuotta. Musta morsian -näyttämöteoksen lisäksi Joensuun kirkon juhlavuotta vietetään erilaisten pienten kirkkoon tuotavien tapahtumien merkeissä. Alla joitain poimintoja tällä hetkellä tiedossa olevista tapahtumista:

Keskipäivän konsertteja kuullaan Joensuun kirkossa keskiviikkoisin kello 12 toukokuun loppuun saakka. Konserteissa esiintyvät kanttorit Elina Vitri-Viitaniemi ja Tuomas Pyrhönen sekä toisinaan vaihtuvat muusikkovierailijat. Puoli tuntia kestäviin konsertteihin on vapaa pääsy.

Tomusta taivaanrantaan -soolotanssiteos nähdään Joensuun kirkossa sunnuntaina 19.2. kello 17.30. Tanssitaiteilija, balettitanssija Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindströmin tanssitaideteos käsittelee katumusta ja olomuotomme muuttumista: tulemme maan tomusta ja sinne palaamme. Oulussa viime vuoden tuhkakeskiviikkona ensi-iltansa saanut esitys käsittelee toisaalta myös vuonna 1822 tapahtuneen Oulun palon aiheuttamaa pelkoa, paniikkia ja tulen voimaa.

Tanssiteoksen puvustuksesta vastaa Outi Martikainen, teoksen visuaalisesta ilmeestä taiteellinen tuottaja Anne-Maria Haapala, alkuperäinen valo- ja äänisuunnittelu on Matti Niemen käsialaa.

Tomusta taivaanrantaan -soolotanssiteoksen esitykseen on vapaa pääsy. Viisi euroa maksavan ohjelman voi ostaa Joensuun kirkon urkurahaston hyväksi.

Joensuun kirkko on Josef Stenbäckin käsialaa

Joensuun kirkon rakennushanke käynnistyi vuonna 1896. Kirkon piirustukset tilattiin arkkitehti Josef Stenbäckiltä, jonka kädenjälki näkyy yli 30 kirkossa eri puolilla Suomea. Kirkon peruskivi laskettiin vuonna 1901, ja se valmistui pari vuotta myöhemmin.

Kirkko edustaa tyyliltään uusgotiikkaa, mutta siinä on piirteitä myös jugendtyylistä. Katto- ja seinämaalaukset on Stenbäckin suunnitelman mukaan maalannut August Grönroos. Kirkon alttaritaulun on maalannut Ilmari Launis. Lasimaalaukset on suunnitellut taiteilija Antti Salmenlinna.

2023-02-01 10:22:00.0