Ekopaasto rohkaisee kohtuullisuuteen – Paastonaika käynnistyy laskiaistapahtumilla ja tuhkamessuilla

Nainen ja koira kulkevat lumista tietä pitkin selkä kameraan päin. Heidän kulkusuunnassaan on puita ja taiv...

Suomen ev.lut. kirkossa alkaa keskiviikkona 22.2. paastonaika, joka kestää 40 arkipäivää ja päättyy pääsiäiseen.

Paasto on omaa itsekkyyttä vastaan suunnattu kristillinen harjoitus, jossa tärkeintä on keskittyä Jumalan ja lähimmäisen rakastamiseen itsekieltäymyksen kautta. Paastonaika kutsuu ihmistä katumaan vääriä tekojaan, etsimään uutta, kasvamaan vastuullisempaan elämäntapaan ja luopumaan omastaan hädänalaisten hyväksi.

Paastonajan myötä alkaa myös Suomen ev.lut. kirkon valtakunnallinen Ekopaasto-kampanja, joka innostaa suomalaisia liittymään pääsiäispaastoon, rohkaisee kohtuuteen ja vahvistaa luontosuhdetta. Ekopaaston myötä hillitään ilmastonmuutosta ja lievitetään ilmastoahdistusta.

Paastonaikaan laskeudutaan laskiaistapahtumien myötä

Paastoa edeltää laskiainen, jonka juhlapäiviä ovat laskiaissunnuntai ja laskiaistiistai. Laskiaissunnuntaina muistellaan, miten Jeesus alkaa kulkea kohti Jerusalemia, missä hänet vangitaan ja tuomitaan kuolemaan. Laskiaistiistaina monessa kulttuurissa vietetään karnevaalia. Suomessa karnevaalin vastine on mennä pulkkamäkeen. Laskiaistiistain perinteisiä ruokia ovat hernekeitto ja laskiaispullat.

Joensuun ev.lut. seurakunnissa paastonaikaan laskeutuminen aloitetaan laskiaissunnuntaina 19.2. jumalanpalveluksilla ja erilaisilla laskiaistapahtumilla.

Joensuun kirkon laskiaisrieha käynnistyy kello 10 alkaneen messun päätyttyä noin kello 11.30. Pari tuntia kestävä ulkoilmatapahtuma sisältää mäenlaskua, jonka lomassa voi ostaa makkaraa ja laskiaispullia ulkoilmakahviosta, jonka tuotto menee Yhteisvastuukeräykselle. Tänä vuonna keräyksen tuotoilla ratkaistaan ja ennaltaehkäistään nuorten väkivaltaa ja konflikteja.

Laskiaisen perhemessua vietetään Rantakylän kirkolla laskiaissunnuntaina kello 10, ja sen jälkeen tarjolla on kirkkokahvit ja -mehut sekä puuhaa lapsille. Mukana on lapsikuoro Trioli ja aulassa esillä lasten taidenäyttely.

Laskiaissunnuntain messua vietetään myös Pielisensuun kirkossa kello 10 ja samalla siunataan tehtäviinsä uudet luottamushenkilöt.

Enossa järjestetään laskiaistapahtuma koulun pihalla kello 10–13 Enon seurakunnan, Enon 4H-yhdistyksen ja Enon MLL:n yhteistyönä. Tapahtuman ohjelmassa on makkaranpaistoa, mäenlaskua ja ohjattua ohjelmaa. Tapahtuma on maksuton ja järjestäjät tarjoavat makkarat ja mehut.

Perheiden laskiaistapahtuma puolestaan kutsuu laskiaissunnuntain viettoon Pyhäselän seurakuntatalolle, jossa on luvassa talvista puuhaa ulkona ja sisällä kello 15–17.

Tomusta taivaanrantaan -tanssitaideteoksesta voi nauttia Joensuun kirkossa laskiaissunnuntai-iltana kello 17.30 alkaen. Tilaisuuteen on vapaa pääsy, mutta halutessaan voi maksaa viiden euron ohjelmamaksun Joensuun kirkon urkurahaston hyväksi.

Liukasta laskiaista perheille -tapahtumaa vietetään Pielisensuun kirkon pihapiirissä vielä maanantai-iltana 20.2. kello 17.30.

Tuhkakeskiviikko aloittaa paaston – tuhkamessussa saa tuhkaristin otsaan katumuksen merkiksi

Laskiaissunnuntaita seuraavana keskiviikkona vietetään tuhkakeskiviikkoa, joka on ensimmäinen paastopäivä. Päivä on saanut nimensä siitä, että Raamatussa säkkiin pukeutuminen ja tuhkan ripotteleminen pään päälle ovat eräs vertauskuva katumukselle ja parannukselle.

Tuhkakeskiviikkona monissa seurakunnissa vietetään illalla messu tai sanajumalanpalvelus. Viime vuosina on yleistynyt tapa, jossa seurakuntalainen voi ottaa vastaan otsaansa tuhkamerkin katumuksen ilmauksena.

Joensuun ev.lut. seurakunnissa tuhkamessua vietetään tuhkakeskiviikkona 22.2. Pielisensuun kirkossa ja Kiihtelysvaaran seurakuntatalolla kello 18 ja Joensuun ja Rantakylän kirkoissa kello 19.

Ekopaasto haastaa muutokseen

Ekopaastoa vietetään tänä vuonna 22.2.–8.4. Tämänvuotinen Ekopaasto-kampanja jakaa toivon tarinoita ja energiansäästövinkkejä. Syyllistämisen sijaan ideana on rohkaista tekemään itselleen mahdollisia tekoja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Kampanjaan sisällytetään myös haaste, johon on helppo liittyä mukaan. Seitsemän viikon muutoshaaste julkaistaan kampanjan alettua.

Ekopaasto on mukana valtionhallinnon Astetta alemmas -kampanjassa, ja sen kumppaneita ovat muun muassa Suomen ympäristökeskus Syke ja Martat.

Tutustu Ekopaastoon osoitteessa https://ekopaasto.fi/Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2023-02-13 15:19:00.0