Oppilaitosyhteistyötä 40 vuotta Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymässä

Liitutaululle on piirretty kuva kahdesta kättelevästä kädestä.

Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymässä on tehty oppilaitosyhteistyötä 40 vuoden ajan. Pyöreitä juhlitaan Elämä on nyt -juhlan merkeissä keskiviikkona 1.3.2023 kello 17.30 alkaen Joensuun seurakuntakeskuksella (Kirkkokatu 28).

Ohjelmassa on muun muassa kahvit, tervehdysten vastaanotto ja Kirkkohallituksen asiantuntija Stiven Naatuksen juhlapuhe. Ilta päättyy viikkomessuun, jossa saarnaa piispa Jari Jolkkonen.

Kirkon työtä oppilaitoksissa

Kirkon oppilaitosyhteistyö on kirkon jalkautumista oppilaitoksiin, ja sen tavoitteena on muun muassa tukea oppilaitosyhteisöjen hyvinvointia ja edistää oppilaitoksissa tapahtuvaa arvokasvatusta, sivistystä ja positiivista uskonnonvapautta.

Yhteistyö rakentuu seurakuntien tai seurakuntayhtymien ja oppilaitosten välisille sopimuksille sekä seurakunnan tai seurakuntayhtymän ja kirkon strategioille.

Joensuun seurakuntayhtymällä on kaksi oppilaitos- eli kampuspappia. Markku Fräntilä palvelee Karelia-ammattikorkeakoulussa, ammattiopisto Riveriassa ja ammattiopisto Luovin Liperin yksikössä. Tiina Belovin vastuulla ovat Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampus, Riverian Niittylahden koulutusyksikkö ja Joensuun konservatorio.

Kampuspappi on kaikkia varten vakaumuksesta riippumatta

Kampuspapit tarjoavat keskusteluapua vakaumuksesta riippumatta kaikille, jotka tarvitsevat kuuntelijaa ja rinnalla kulkijaa. Kampuspappien työnkuvaan kuuluvat muun muassa vastaanotot kampuksilla, kriisi-, asuntola- ja parisuhdetyö sekä uusien opiskelijoiden infot ja ryhmäyttämiset.

Opiskelijoiden lisäksi kampuspapit ovat oppilaitosten henkilökuntaa varten. He ovat työpaikkapappeja, jotka tukevat työpaikan ilmapiiriä ja työssä jaksamista. Tiina Belov toimii myös työnohjaajana.

– Lisäksi kampuspappi tekee yhteistyötä muiden oppilaitoksessa olevien toimijoiden, etupäässä hyvinvointitoimijoiden kanssa, kuten esimerkiksi opintopsykologit, opiskelijoiden järjestöt, Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiö ja uraohjauksen väki, Tiina Belov kertoo.

– Oppilaitospappi on toivon tuoja ja vahvistaja. Elämä voittaa ja asioilla on tapana järjestyä, Markku Fräntilä summaa.

Elämä on nyt -juhla ke 1.3. klo 17.30 alkaen Joensuun seurakuntakeskuksessa, Kirkkokatu 28. Ilmoittautumiset juhlaan ma 27.2. mennessä: tiina.belov@evl.fi tai markku.frantila@evl.fi. Mahdolliset muistamiset seurakuntayhtymän Moottoripaja-toiminnan tukemiseen tilille FI08 4786 0010 2275 79 viestillä ”Oppilaitosyhteistyö 40 v.”

Mon Feb 20 14:13:00 EET 2023