Ghanan luterilaisen kirkon piispa John Donkoh saarnaa helatorstaina Joensuun kirkossa

Ghanan luterilaisen kirkon piispa John Donkoh saarnaa Joensuun kirkossa helatorstain messussa torstaina 18.5. kello 10. Hän on mukana myös Joensuu–Ghana-seuran järjestämässä ystävyysseurakuntatapahtumassa helatorstaina iltapäivällä kello 15 seurakuntakeskuksella. Tapahtuma alkaa afrikkalaisella ruokailulla ja sisältää musiikkiesityksiä, puheita ja muuta ohjelmaa. Ruokailussa on vapaaehtoinen maksu.

Ghanan luterilainen kirkko on perustettu vuonna 1958, ja sen nykyinen jäsenmäärä on noin 25 000 (Ghanan väkiluku on noin 33 miljoonaa). Kirkolla on Ghanassa 150 seurakuntaa ja 25 pastoria. John Donkoh on toiminut Ghanan luterilaisen kirkon piispana vuodesta 2018 lähtien. Joensuussa hän on Joensuu–Ghana-seuran vieraana 13.5.–22.5.2023.

Helatorstaina muistellaan Jeesuksen taivaaseenastumista

Helatorstaita vietetään 40 päivän kuluttua pääsiäisestä. Raamatun mukaan Jeesus nousi kuolleista pääsiäisenä ja vietti ylösnousemuksensa jälkeen 40 päivää maan päällä opetuslastensa kanssa opettaen heitä, kunnes helatorstaina astui taivaaseen. Tämän vuoksi helatorstaita kutsutaan myös Kristuksen taivaaseenastumisen päiväksi. Suomen kieleen päivän nimi helatorstai on lainattu ruotsin kielestä, jonka sana hel tarkoittaa pyhää.

Helatorstaita seuraa kymmenen päivän päästä helluntai, jolloin muistellaan sitä, kuinka Jeesus lähetti opetuslapsilleen Pyhän Hengen puolustajaksi ja auttamaan evankeliumin eli ilosanoman kertomisessa kaikkialle maailmaan.

Helatorstaita vietetään messujen ja konsertin merkeissä

Helatorstaita vietetään Joensuun seurakunnissa messujen merkeissä. Joensuun kirkon lisäksi helatorstain messu järjestetään Rantakylän, Pielisensuun, Tuupovaaran, Pyhäselän ja Enon kirkoissa kello 10 ja Kiihtelysvaaran seurakuntatalolla kello 13. Lisäksi Messy Church teemalla Tuttu tusina – Jeesuksen opetuslapset järjestetään Noljakan kirkossa kello 15-17.30 ja sateenkaarimessu Joensuun kirkossa kello 18.

Helatorstai-iltana on myös Canzonetta-kuoron konsertti Rantakylän kirkossa kello 18. Konsertissa kuullaan Dvorakin messu D duurissa. Canzonetta-kuoroa johtaa Janne Piipponen ja uruissa on Tuomas Pyrhönen. Konserttiin on vapaa pääsy, ohjelma (suomennos) maksaa 10 euroa.

2023-05-12 11:10:00.0