Opiskelijoiden ruoka-avun ostokorteilla oli kova kysyntä

Itä-Suomen yliopisto ja ammattikorkeakoulut Joensuussa sekä Kuopiossa päättivät viime viikolla auttaa koronaepidemian vuoksi taloudellisessa ahdingossa olevia opiskelijoita kummallakin paikkakunnalla.

Itä-Suomen yliopisto, Karelia ja Savonia ammattikorkeakoulut, Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunta sekä Poka ja Savotta opiskelijakunnat lahjoittivat yhteensä 140 ostokorttia jaettavaksi erityisessä tuen tarpeessa oleville opiskelijoille. Ostokorteilla opiskelijat voivat ostaa kaupasta ruokaa. Ostokorttien hankinnan ja jakelun oppilaitokset halusivat toteuttaa yhteistyössä alueiden seurakuntien oppilaitostyön ja diakoniatyön kautta.

-  Avun ja tuen tarve on todellinen. Monen opiskelijan toimeentulo on enemmän kuin tiukassa. Erityisen kovilla ovat lapsiperheelliset opiskelijat, yksinhuoltajat ja vaihto-opiskelijat, tilannetta kuvaa oppilaitospastori Markku Fräntilä.

Korttien kysyntä on ollut kova. Joensuussakin puhelimet soivat ja viestit singahtelivat diakoneille asian tultua julki Kuopion suunnalla viime viikolla.

- Ruoka-avun hakijoita on noin 300, joten 70 ostokorttia tuntuivat äkkiä pisaralta meressä. Keräsimme kaikkien yhteystiedot ja pyrimme luomaan mahdollisimman oikeudenmukaiset kriteerit. Useat hakijat ovat samankaltaisessa tilanteessa, joten helppoa se ei ole ollut, hahmottelee diakoni Saila Musikka prosessin etenemistä Joensuun suunnalla.

Kortin saaviin henkilöihin ollaan erikseen yhteyksissä. Mahdollisesta uusista oppilaitosten myöntämistä ostokorteista tiedotetaan myöhemmin.

2020-04-28 09:41:00.0