Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymässä ei tarvetta lomautuksiin

Joensuun seurakuntakeskus

Joensuun seurakuntayhtymässä 29.4.2020 käynnistyneessä yhteistoimintamenettelyssä käsiteltiin COVID 19 -pandemiasta aiheutuvien kokoontumisrajoitusten vaikutuksia yhtymän ja sen seurakuntien työtilanteeseen. Työnantajan alustavan arvion mukaan osa- tai kokoaikainen lomautus olisi voinut vuoden 2020 aikana koskea jopa 60 työntekijää.

Seurakuntayhtymässä ja seurakunnissa on tehty useita uusia toimia, joiden kautta on voitu auttaa joensuulaisia ja pystytty tarjoamaan työtä työntekijöille, joiden työ on pandemian vuoksi vähentynyt tai loppunut. Työntekijöitä on mm. siirtynyt avustamaan diakoniatyötä ja hautaustoimea. Lisäksi esimerkiksi pandemian vuoksi perustetut keskustelu- ja asiointiavun palvelut ovat työllistäneet työntekijöitä uudenlaisiin tehtäviin. Poikkeuksellisen tilanteen vuoksi myös erilaiset digitaaliset palvelut sekä kirjeitse ja puhelimitse tapahtuvat yhteydenotot ovat tuoneet työtä.

Aluehallintoviraston 19.5. tiedottaman päätöksen mukaan toimintaa voidaan 1.6. alkaen käynnistää seurakunnissa siinä määrin, että kokoontumisrajoituksista johtuva lomautustarve poistuu tällä erää kokonaan Joensuun seurakuntayhtymästä ja sen seurakunnista.

Wed May 20 16:53:00 EEST 2020