Joensuun ja Utran kirkkoihin pääsee tutustumaan oppaan johdolla tänäkin kesänä

Joensuun ja Utran kirkot avautuvat matkailijoille ja paikallisille tutustuttavaksi tänäkin kesänä. Kirkkoihin pääsee tutustumaan tehtävään palkattujen oppaiden johdolla.

Joensuun kirkko avautuu kävijöille maanantaina 1.6., ja on avoinna 30.8. saakka joka päivä ma-su klo 11-19. Utran kirkko on avoinna 8.6.-9.8. ma-la klo 12-17 ja su klo 12-18.

Kirkkojen aukiolossa noudatetaan viranomaisten antamia ohjeita muun muassa väkimäärän suhteen. Joensuun kirkkoon voi tämänhetkisten rajoitusten mukaan tulla paikalle enimmillään 200 henkilöä ja Utran kirkkoon 70 henkilöä. Kirkkoihin voi tulla tutustumaan vain terveenä, ja kirkossakävijän tulee huolehtia käsi- ja yskimishygieniasta sekä riittävien turvavälien pitämisestä.

Joensuun ja Utran kirkot ovat aiempina kesinä olleet osa valtakunnallista Tiekirkkoverkostoa. Tältä vuodelta Tiekirkkokausi peruttiin koronaepidemian vuoksi huhtikuussa. Koronarajoitusten höllennyttyä Joensuun ev.lut. seurakunnat ovat päättäneet kuitenkin avata Joensuun ja Utran kirkot kävijöille.

Taustatietoa kirkoista

Joensuun kirkko (Papinkatu 1 b) edustaa tyyliltään uusgotiikkaa, mutta siinä on piirteitä myös jugendtyylistä. Kirkon on suunnitellut Josef Stenbäck. Katto- ja seinämaalaukset on Stenbäckin suunnitelman mukaan maalannut August Grönroos. Kirkko vihittiin käyttöön 26.7.1903.

Utran kirkko (Väisälänkatu 2) on valmistunut vuonna 1895 ja on Joensuun kaupunkialueen vanhin kirkkorakennus. Se on yksi Suomen kolmesta pystyhirsikirkosta – mutta ainoa, jossa rakennustapa on näkyvillä. Kirkon arkkitehdistä ei ole täyttä varmuutta, mutta nykyisin sen suunnittelijaksi arvellaan sahayrityksen johdossa ollutta norjalaista insinööriä Thomas Bamfordia.

2020-05-29 08:01:25.0