Päihdeluentosarja ”Tarinani sinulle” käynnistyy Joensuussa 26.10.

Joensuun seurakuntayhtymän Covid 19 –hanke ja Joensuun Siniristi ry järjestävät Joensuussa kolmiosaisen päihdeluentosarjan syksyn 2020 aikana. Luentosarjassa kuullaan kokemusasiantuntijoiden puheenvuoroja elämäntarinoista, joita yhdistää tavalla tai toisella päihteet.

Luentotilaisuudet järjestetään maanantaisin 26.10., 23.11. ja 14.12.2020 klo 16.30-18.30 Joensuun Pakkahuoneella (Rantakatu 2). Kokemusasiantuntijoiden puheenvuorojen lisäksi tilaisuuksissa on varattu aikaa yleisön kysymyksille ja keskustelulle.

Maanantaina 26.10. sarjassa kuullaan kilpaurheilija Mika Törrön tarina päihde- ja vankilakierteestä Suomen vahvimmaksi mieheksi. 23.11. vuorossa on entisen huumeidenkäyttäjän, ”Piian”, tarina siitä, kuinka hän on saanut korvaushoidon avulla elämänsä takaisin raiteilleen. 14.12. kuullaan päihderiippuvuutta sairastavan läheisen, ”Katjan”, puheenvuoro riippuvuussairauden vaikutuksista läheisten ja koko perheen jaksamiseen ja elämään.

Tilaisuudet ovat kaikille avoimia ja maksuttomia, eikä niihin tarvitse ilmoittautua ennakkoon. Tilaisuuksissa toimitaan voimassa olevien koronarajoitusten ja –suositusten puitteissa. Mukaan luennolle mahtuu ensimmäiset 50 henkilöä, ja tilaisuuksien järjestäjät tarjoavat yleisölle kasvomaskit. Tilaisuuksiin ei saa osallistua sairaana.

Luentosarjan ohjelma:

• Maanantai 26.10: Mika Törrö
    Mika Törrö on Suomen vahvin mies, jolla on tarina kerrottavanaan. Mika on käynyt läpi päihdehelvetin, vankilakierteen ja elänyt asunnottomana. Tilaisuudessa Mika kertoo oman elämäntarinansa ja sen, kuinka pohjalta voi nousta moninkertaiseksi Suomen vahvimmaksi mieheksi ja unelmiaan tavoittelevaksi kilpaurheilijaksi.
  • Maanantai 23.11: ”Piia”
    Piia on tällä hetkellä korvaushoidossa oleva entinen huumeidenkäyttäjä. Tilaisuudessa Piia kertoo elämästään päihderiippuvaisena sekä siitä, kuinka hän on korvaushoidon avulla saanut elämänsä takaisin raiteilleen. Piian luento käsittelee vahvasti myös päihderiippuvuussairauden vaikutusta vanhemmuuteen lastensuojelun näkökulmasta.
  • Maanantai 14.12: ”Katja”
    Katja on päihderiippuvuutta sairastavan henkilön läheinen. Katja kertoo tilaisuudessa siitä, kuinka riippuvuussairaus vaikuttaa läheisten ja koko perheen jaksamiseen ja elämään.

Mon Oct 19 07:13:00 EEST 2020