Apua Vastaamon tietomurron uhreille tarjotaan myös seurakunnista

Lähikuva käsistä, jotka pitelevät kättä kämmenten välissä. Teksti #äläjääyksin.

Psykoterapiakeskus Vastaamon asiakastietoihin kohdistui viime viikolla tietomurto. Asiakkaiden yksityisillä tiedoilla on pyritty kiristämään sekä Vastaamoa että ainakin osaa sen asiakkaista. Murto on aiheuttanut avun tarvetta rikoksen uhreiksi joutuneissa ja heidän läheisissään.

Myös Joensuun seurakunnat tarjoavat apuaan mahdollisille tietomurron uhreille ja heidän läheisilleen osana normaalia papin ja diakoniatyöntekijän työtä. Keskustelut työntekijöidemme kanssa ovat luottamuksellisia ja maksuttomia. Työntekijöiden yhteystiedot löytyvät verkkosivuiltamme.

Apua tarjoaa useampi taho

Tietomurron uhriksi joutuneilla on huoli paitsi omien ja läheisten yksityisasioiden vuotamisesta julki, myös esimerkiksi mahdollisesta identiteettivarkaudesta. Rikosuhripäivystyksen verkkosivuilta löytyvät hyvät ohjeet (riku.fi)Linkki avautuu uudessa välilehdessä siihen, kuinka toimia, jos on joutunut tietomurtorikoksen uhriksi.

Keskusteluapua tarjoavat ainakin seuraavat tahot

• Rikosuhripäivystys, p. 116 006, päivystys ma-pe klo 9-20 sekä ruotsiksi ma-pe klo 12-14
  • Mieli ry:n Kriisipuhelin, p. 09 2525 0111, päivystys koko vuorokauden
  • SPR:n kriisipuhelin Vastaamon tietomurrosta kärsiville asiakkaille, p. 0800 100 200, päivystys klo 9-21
  • Kirkon keskusteluavun Palveleva puhelin, p. 0400 22 11 80, päivystys joka ilta klo 18-24
  • Kyrkans samtalshjälp, Telefonjouren, tel. 0400 22 11 90, jour varje dag klockan 20-23.

2020-10-26 13:00:00.0