Yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi ensi vuoden talousarvion

puinen kokousnuija pöydällä

Yhteinen kirkkovaltuusto vahvisti kokouksessaan 14.12.2020 Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymän vuoden 2021 talousarvion ja toimintasuunnitelman. Talousarviossa on otettu huomioon koronapandemian vaikutukset. Kirkollisveroja arvioidaan kertyvän 10,6 miljoonaa euroa, joka on 3,5 prosenttia vähemmän kuin kuluvan vuoden talousarviossa. Tuloveroprosentti säilyy kuitenkin ennallaan 1,55 prosentissa vuonna 2021.

Talousarviossa on varauduttu vajaan 2,3 miljoonan euron investointeihin. Vuoden 2021 investoinneista merkittävimpiä on Utran kirkon julkisivun ja vesikaton maalaus, joka toteutetaan, mikäli museoviraston lausunto valmistuu ajoissa. Toinen merkittävä investointi on meneillään oleva Enon seurakuntatalon rakentaminen. Uuden seurakuntatalon arvioidaan valmistuvan kesäkuussa 2021.

Lisäksi yhteinen kirkkovaltuusto päätti lakkauttaa Pyhäselän seurakunnan nykyisen osa-aikaisen seurakuntapastorin viran ja perustaa sen sijaan kokoaikaisen seurakuntapastorin viran 1.1.2021 alkaen. Pyhäselän alueella sijaitsevat Reijola ja Niittylahti, joille Joensuun väestönkasvu suuntautuu. Seurakunnan väestörakenne ja työn määrä edellyttävät kokoaikaista pappisresurssia.

Mon Dec 14 20:27:00 EET 2020