Kirkkojen ovet avautuvat hiljentymiselle – joulukirkkoon voi osallistua verkossa

Pielisensuun kirkon torni kuvattuna pimeää taivasta vasten, etualalla sataa lunta.

Joensuun ev.lut. seurakunnat avaavat kirkkojen ovia joulun alla hiljentymiselle ja yksityiselle keskustelulle.
Kirkot avataan kävijöille voimassa olevien koronarajoitusten ja -suositusten puitteissa. Kirkkotilaan voi tulla kerrallaan maksimissaan 20 henkilöä, ja kirkossa kävijöitä pyydetään kiinnittämään huomiota turvaväleihin ja käsihygieniaan. Maskin käyttö on suositeltavaa.

Kirkot ja seurakuntatalot ovat avoinna hiljentymistä varten seuraavasti:
•    Joensuun kirkko: su 20.12, la 26.12., su 27.12., pe 1.1. ja su 3.1. klo 11-13 sekä ke 23.12 klo 14-16 ja pe 25.12 klo 9-11.
•    Pielisensuun kirkko: su 20.12., pe 25.12., la 26.12. su 27.12., pe 1.1. ja su 3.1. klo 11-13 sekä ma 21.12., ti 22.12. ja ke 23.12 klo 15–17.
•    Rantakylän kirkko: ma 21.- ke 23.12. klo 15-18.
•    Pyhäselän kirkko: to 24.12. klo 14-15
•    Enon kirkko: pe 25.12. klo 11-12
•    Kiihtelysvaaran seurakuntatalo su 20.12. ja pe 25.12. klo 10-12 sekä su 1.1. klo 13-15
•    Tuupovaaran seurakuntatalo su 13.12. ja la 26.12 klo 13-15

Seurakuntien työntekijöiden juttusille pääsee joulun alla myös Joensuun torilla Kohtaamisen kontissa 17.–18.12. ja 21.–22.12. klo 13–16. Paikalla on Joensuun, Pielisensuun ja Rantakylän seurakuntien työntekijöitä. Kohtaamisen kontin kävijöille suositellaan kasvomaskin käyttöä.

Joulu verkossa -kampanja tuo joulukirkot verkkoon – tarjolla myös musiikkia, askarteluja ja hartauksia

Joulukirkkoon pääsee tänä vuonna Joensuussa verkon välityksellä. Joensuun kirkosta lähetetään suorat videolähetykset jumalanpalveluksista ja hartauksista jouluaattona 24.12. klo 15, jouluaamuna 25.12. klo 8 ja tapaninpäivänä 26.12. klo 10. Jumalanpalvelukseen Joensuun kirkosta pääsee osallistumaan verkon välityksellä myös muun muassa uudenvuoden aattona 31.12. klo 20 ja uudenvuoden päivänä 1.1. klo 10. Linkki verkkojumalanpalvelukseen löytyy sivulta www.joensuunseurakunnat.fi.

Joensuun ev.lut. seurakuntien yhteiseltä joulusivustolta www.hoosianna.fi löytyy jouluista sisältöä, kuten joulupuuhaa lapsille askarteluvideoiden merkeissä. Lisäksi seurakunnat tuottavat erilaisia joulusisältöjä sekä omille Facebook-sivuilleen että Joensuun ev.lut. seurakuntien yhteiselle Toivon tähden -Youtube-kanavalleLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Ajantasaiset tiedot seurakuntien joulutarjonnasta löytyvät tapahtumakalenterista sivulta www.joensuunseurakunnat.fi.

Esimerkkejä Joensuun ev.lut. seurakuntien joulun verkkotarjonnasta:
•    Lasten kauneimmat joululaulut ti 15.12. klo 18, suora lähetys Rantakylän kirkosta (ilman paikalla olevaa yleisöä) Rantakylän seurakunnan Facebook-sivulla. Verkkotapahtumaan osallistuminen on maksutonta.
•    Joulun valo -konsertti to 17.12. klo 19, suora lähetys Rantakylän kirkosta (ilman paikalla olevaa yleisöä) Tiina Helinän Facebook-sivulla.
•    Lasten joulukirkko Toivon tähden-kanavalla Youtubessa 24.12. klo 8. Noljakan kirkossa kuvattu lyhyt joulukirkko, jonka ovat toteuttaneet Noljakan kirkon iltapäiväkerholaiset yhdessä Joensuun seurakunnan nuorisotyönohjaajien ja lastenohjaajan kanssa.

Joulupolut johdattavat joulun sanoman äärelle – kuljettavissa turvallisesti ulkona

Eri puolille Joensuuta on avattu joulun sanoman äärelle johdattavia joulupolkuja. Noljakan kirkon joulupolku löytyy kirkon ikkunoista 31.12. saakka. Visuaalinen jouluevankeliumi on valaistu päivittäin klo 7-22. Joulupolku alkaa kirkon pääovelta ja jatkuu keittiön sisäänkäynnin jälkeen kirkon alakerran ikkunoissa. Polulla on kuusi pysäkkiä ja sen voi kiertää omaan tahtiin. Pääovelta löytyvään vieraskirjaan voi jättää terveiset.

Joensuun ruutukaavan Jouluseimipolku on kuljettavissa 7.1. saakka. Polku alkaa Taitokorttelin seimestä ja päättyy Joensuun hautausmaan kukkamyymälän ikkunaan. Seimikohteita on keskustan näyteikkunoissa tänä vuonna 13.

Kuhasalon ulkoilualueelle on avattu QR-koodeihin perustuva adventin hiljentymisen polku. Mietiskelypolku alkaa Kuhasalon parkkipaikan viereiseltä isosta opastaululta. Lisäksi Utran saareen avataan lapsiperheiden joulupolku 15.12. QR-koodeihin perustuvalla polulla on viisi rastia, joilla on kuva joulukertomuksesta sekä siihen liittyvä aktiviteetti.  Molemmat polut ovat kuljettavissa 7.1. saakka. Rasteja varten tarvitaan puhelimeen sovellus, joka lukee QR-koodeja.

2020-12-15 07:41:00.0