Joensuun hautausmaalla poikkeukselliset liikennejärjestelyt jouluna – muistelupaikalla kävijöitä muistutetaan allaspalon vaarasta

Kynttilöitä Joensuun hautausmaan muistelupaikalla illanhämärässä jouluna 2019.

Joulu on vilkasta haudoilla käymisen aikaa. Joensuun hautausmaalla pyritään vähentämään liikenne- ja parkkeerausruuhkia muuttamalla liikennejärjestelyjä joulun ajaksi.

Jouluaatosta 24.12. alkaen Joensuun hautausmaan Ristinkappelille ja sen parkkipaikoille vievä tie muutetaan yksisuuntaiseksi. Sisääntulo parkkipaikoille tapahtuu Rauhankadulta. Parkkipaikoilta ja Ristinkappelilta poistutaan Teollisuuskadulle. Poikkeavat liikennejärjestelyt Joensuun hautausmaalla ovat käytössä maanantaihin 28.12. saakka. Liikenteen yksisuuntaisuutta ohjaamaan laitetaan liikennemerkit.

Jouluaaton odotetaan olevan vilkkain päivä Joensuun hautausmaalla. Myös kaupungin muilla hautausmailla voi syntyä ajoittain ruuhkaa parkkipaikoille. Hautausmaalla kävijöille toivotaan joulumieltä ja reilusti malttia mukaan.

Hautausmaalle kynttilöitä vieviä muistutetaan myös varovaisuudesta tulen kanssa. Etenkin muistelupaikoille kertyy jouluna satoja kynttilöitä. Liian lähekkäin asetelluissa kynttilöissä on allaspalon vaara. Haudoilla kävijöitä pyydetään huolehtimaan myös kynttiläjätteen asianmukaisesta lajittelusta hautausmaan lajittelupisteillä.

Joensuussa on kahdeksan ev.lut. seurakuntien hautausmaata: Joensuun, Utran, Kettuvaaran, Kiihtelysvaaran, Tuupovaaran, Hoilolan, Pyhäselän ja Enon hautausmaat. Kaikilta hautausmailta löytyy muistelupaikka, johon voi viedä kynttilän muualle haudatun läheisen muistolle. Tänä jouluna kaikilla Joensuun seurakuntayhtymän hautausmailla on myös valaistu kuusi tuomassa lohtua ja iloa hautausmaalla kävijöille.

Wed Dec 16 12:43:30 EET 2020