Joensuun kirkkoherranvaalin ehdokkaat selvillä – seurakuntaneuvosto valitsee kirkkoherran tammikuussa

Kuvakollaasi Joensuun kirkkoherranvaalin ehdokkaista. Kuvakoosteesta Pirkko Hänninen, Jaakko Muhonen, Anna-...

Joensuun kirkkoherranvaalin ehdokkaat ovat vasemmalta lukien Pirkko Hänninen, Jaakko Muhonen, Anna-Riitta Pellikka ja Katri Vilén.

Joensuun seurakuntaan rekrytoidaan uusi kirkkoherra välillisellä vaalilla. Äänioikeus vaalissa on Joensuun seurakunnan seurakuntaneuvoston jäsenillä. Valinta tehdään seurakuntaneuvoston kokouksessa keskiviikkona 27.1.2021.

Joensuun kirkkoherran virkaa hakivat määräaikaan19.10.2020 mennessä Hyrynsalmen seurakunnan kirkkoherra Pirkko Hänninen, Kontiolahden seurakunnan kappalainen Jaakko Muhonen, Joensuun perheasian neuvottelukeskuksen johtaja Anna-Riitta Pellikka sekä Joensuun seurakunnan kappalainen Katri Vilén.

Kuopion hiippakunnan tuomiokapituli antoi kokouksessaan 10.12.2020 hakijoista lausunnon Joensuun seurakunnalle. Lausunnon mukaan kaikilla neljällä hakijalla on kelpoisuus ja edellytykset kirkkoherran viran hoitamiseen.

Joensuun seurakuntaneuvoston nimeämä vaalin valmisteluryhmä päätti yhdessä kapitulin nimeämän valmistelijan kanssa 16.12.2020 pidetyssä kokouksessa, että Joensuun kirkkoherranvaali pidetään 27.1.2021. Vaalin valmistelijana toimii Leppävirran kirkkoherra, lääninrovasti Teppo Ritari.

Joensuun seurakuntaneuvosto haastattelee hakijat sunnuntaina 17.1.2021. Ehdokkaille tehdään myös soveltuvuustutkinta.

Kirkkoherraehdokkaat esitellään 30.12.2020 ilmestyvässä Kirkkotiessä sekä Joensuun seurakunnan verkkosivuille loppiaisen jälkeen avattavilla vaalisivuilla.

Joensuun seurakunta on yksi Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymän kuudesta seurakunnasta. Työntekijöitä seurakunnassa on kolmisenkymmentä ja jäseniä noin 15 500. Kirkkoherran virka avautuu 1.6.2021 nykyisen kirkkoherran Petri Raskin siirtyessä eläkkeelle.

2020-12-18 09:00:00.0