Seurakunnat kantavat huolta koronaviruksen leviämisestä – jumalanpalvelukset edelleen verkkolähetyksinä

tietokone ja videokamera pöydällä

Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymä haluaa toimia vastuullisesti nykyisessä koronatilanteessa ja noudattaa Itä-Suomen aluehallintoviraston ohjeita. Uusimmat rajoitukset vaikuttavat Joensuun seurakuntien toimintaan 22.2.2021 saakka.

Jumalanpalvelukset lähetetään edelleen suorina verkkolähetyksinä Joensuun kirkosta sunnuntaisin klo 10. Verkkolähetysten lisäksi on mahdollista seurata valtakunnallisia jumalanpalvelusten tv- ja radiolähetyksiä. Joensuun alueen seurakunnat joutuvat nykyisessä tilanteessa ottamaan ensisijaisesti huomioon sekä riskiryhmäläisten että muiden ihmisten terveyden ja turvallisuuden, minkä vuoksi jumalanpalveluksia voi toistaiseksi seurata vain verkon kautta.

– Tukea ja keskusteluapua saa seurakunnista ottamalla yhteyttä diakoniatyöntekijöihin, pappeihin ja muihin työntekijöihin. Heiltä voi myös kysyä mahdollisuudesta saada ehtoollinen korona-aikana, toteaa Joensuun seurakunnan kirkkoherra Petri Rask.

– Yhteydenottoa ei pidä arastella, seurakunnissa on vahva tahto auttaa ihmisiä tässä poikkeuksellisessa tilanteessa, Rask jatkaa.

Kaikissa kirkollisissa toimituksissa on voimassa 20 henkilön enimmäismäärä, ja tilaisuuksissa noudatetaan Siun soten maskisuositusta, yli kahden metrin turvavälejä sekä hyvää käsihygieniaa. Koululaisten iltapäiväkerhot jatkuvat edelleen, mutta seurakuntien järjestämä muu ryhmätoiminta on tauolla 22.2.2021 saakka. Rajoituksilla pyritään estämään uudenlaisen helpommin tarttuvan viruksen leviäminen.

Ajantasainen tieto seurakuntien toiminnasta ja tapahtumista päivitetään verkkosivuillemme.

2021-01-21 17:42:42.0