Kiihtelysvaaran kirkon arkkitehtikilpailutus toisessa vaiheessa

Keltainen puinen kirkkorakennus, jossa on paanukatto

Seitsemän arkkitehtitoimistoa on valittu jatkoon Kiihtelysvaaran kirkon arkkitehtikilpailutuksessa. Valitut ehdokkaat ovat Arcadia Oy Arkkitehtitoimisto ja Arkkitehtitoimisto Karttunen Joensuusta, Luo arkkitehdit Oy, Arkkitehdit m3 Oy ja Lukkaroinen Arkkitehdit Oy Oulusta, OOPEEAA office for peripheral architecture Oy Helsingistä sekä Arkkitehtitoimisto Arkviiri Oy Lahdesta. Kaikki seitsemän ehdokasta jättävät seuraavaksi tarjouksensa Kiihtelysvaaran uuden kirkon suunnittelusta, ja valinta tehdään hinnan perusteella maaliskuussa viikolla 10.

Kiihtelysvaaran uuden kirkon suunnittelijaa haetaan joulukuun alussa käynnistyneen kaksivaiheisen kilpailutuksen avulla. Ensimmäisessä vaiheessa arvioitiin mm. kokemusta kirkollisten rakennusten suunnittelusta, puurakentamisesta sekä monitoimitilojen rakentamisesta. Vaativista kriteereistä huolimatta osallistumishakemuksensa jätti kymmenen eri arkkitehtitoimistoa.

– Seitsemällä valitulla ehdokkaalla oli kaikilla lähes täydet pisteet, joten Kiihtelysvaaran tuleva kirkko tulee saamaan kokeneen suunnittelijan, toteaa Kiihtelysvaaran kirkon rakennustoimikunnan puheenjohtaja Juhani Rouvinen tyytyväisenä.

– Helmikuun toisella viikolla tiedämme, onko tehtyyn päätökseen jätetty oikaisuvaatimuksia. Jos ei, niin maaliskuun toisella viikolla selviää, kuka suunnittelee kiihtelysvaaralaisille kirkkoa seuraaviksi sadoiksi vuosiksi, Rouvinen jatkaa.

Arkkitehtikilpailutusta hoitaa Pohjois-Karjalan hankintatoimi Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymän toimeksiannosta. Kiihtelysvaaran uudesta kirkosta halutaan luoda yhteisön keskus, joka on samalla sekä pyhä että kodikas. ”Saman katon alle” -ajatuksen mukaisesti kirkko tulee olemaan muunneltavissa moneen eri tarkoitukseen.

2021-01-26 14:13:00.0