Yhteisvastuukeräys käynnistyy tulevana viikonloppuna – keräyksellä tuetaan vähävaraisia vanhuksia

YV2021.jpg

Yhteisvastuukeräys 2021 käynnistyy sunnuntaina 7.2.2021. Keräyksellä tuetaan tänä vuonna vähävaraisia vanhuksia Suomessa ja maailman katastrofialueilla.

Yhteisvastuu on evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen suurkeräys, joka auttaa hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta. Yhteisvastuukeräykseen osallistuvat kaikki Suomen ev.lut. seurakunnat ja tuhannet vapaaehtoiset ympäri Suomen.

Keräyksen tuotosta 60 % ohjataan Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahaston välityksellä kulloisenkin tarpeen mukaan yli kymmeneen maahan. Valtaosa yhteisvastuuvaroista käytetään pitkävaikutteiseen kehitysyhteistyöhön.

Suomeen jää 40 % keräyksen tuotosta. Varoja ohjataan taloudellisessa ahdingossa eläville ikäihmisille mm. paikallisseurakuntien kautta. Lisäksi varoilla kohennetaan ikäihmisten elämänlaatua sekä tarjotaan heille maksutonta valmennusta digitaitojen kehittämiseksi.

Verkkolahjoitukset toimivat myös korona-aikana – tapahtumia järjestetään, jos tilanne sen sallii

Joensuun ev.lut. seurakunnissa Yhteisvastuulle on perinteisesti kerätty varoja paitsi lista- ja lipaskeräysten muodossa, myös järjestämällä erilaisia tapahtumia. Koronatilanne haastaa tänä vuonna perinteisiä keräystapoja.

Tällä hetkellä seurakunnissa seurataan koronatilanteen kehittymistä, ja tapahtumia järjestetään, jos pandemiatilanne sen sallii. Suunnitteilla on esimerkiksi soppatykkitempauksia, kotakahvioita ja PielisensuuLove-tapahtuma. Lipaskeräystä pyritään järjestämään koronarajoitusten sallimissa puitteissa.

Keräykseen voi osallistua joka tapauksessa tekemällä rahalahjoituksen verkossa MobilePayn tai verkkopankin kautta sekä tekstiviestin avulla. Ohjeet verkkolahjoittamiseen löytyvät osoitteesta www.joensuunseurakunnat.fi/yhteisvastuukerays.

2021-02-03 08:37:00.0