Herättäjäjuhlat järjestetään Joensuussa kesällä 2022

vihreällä pohjalla teksti Joensuun ev.lut. seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto, taustalla epätarkkoja ihmi...

Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto päätti kokouksessaan 9.2.2021 järjestää Herättäjäjuhlat Joensuussa 1.–3.7.2022. Muut järjestäjätahot ovat Herättäjä-Yhdistys ja Joensuun kaupunki. Juhlien päänäyttämönä on Joensuun Kerubi Stadionille rakennettava juhlakenttä.

Herättäjäjuhlat piti järjestää Joensuussa alun perin jo tänä kesänä 2021, mutta korona muutti suunnitelmia. Juhlatoimikunnan tuleva puheenjohtaja Petri Karttunen näkee kesän 2022 juhlat mahdollisuutena löytää yhteys muihin uudelleen korona-ajan jälkeen:

– Nyt tulossa näyttävät olevan ensimmäiset normaalit herättäjäjuhlat kolmeen vuoteen. Pitkän poikkeustilan jälkeen monet tuntevat itsensä uupuneiksi ja ehkä hengellisestikin tyhjiksi. Ajattelen, että herättäjäjuhlat voivat olla meille tässä ja juuri nyt suureksi avuksi. Ennen koronaa valittu teemamme ”Lohduksi toisillemme” on entistäkin ajankohtaisempi.

Herättäjäjuhlat syntyvät ensi sijassa vapaaehtoisin talkoovoimin. Talkoolaiset osallistuvat mm. juhlakentän rakentamiseen, ruokailun ja majoituksen järjestämiseen, liikenteen ohjaamiseen ja juhlaohjelman tuottamiseen.

– Talkoolaisilta ei kysellä viiteryhmiä tai uskon mittaa. Joensuussa vahva kristittyjen ykseys on aikaisemmillakin juhlilla murtanut tällaiset rajat. Monet talkoolaiset tulevat eri puolilta maakuntaa ja maata, Karttunen toteaa.

Herättäjäjuhlille kokoontuu perinteisesti juhlavieraita ympäri maata, ja juhlat ovat alueellemme merkittävä tapahtuma. Herättäjäjuhlien ohjelma koostuu seuroista ja sunnuntaina vietettävästä jumalanpalveluksesta. Lisäksi juhlaohjelmaan kuuluu erilaisia konsertteja ja nuorten ohjelmaa.

2021-02-09 19:55:49.0