Jumalanpalvelukset avataan kaikissa Joensuun alueen seurakunnissa

pappi ojentaa ehtoollisleivän seurakuntalaiselle

Kaikkien Joensuun seurakuntien jumalanpalvelusten ovet avataan seurakuntalaisille 28.2. alkaen. Aiemmin jumalanpalvelukset on avattu Joensuun, Pielisensuun ja Rantakylän kirkoissa. Nyt mukaan liittyvät Noljakan, Enon ja Pyhäselän kirkot sekä Tuupovaaran ja Kiihtelysvaaran seurakuntatalot. Sunnuntaiaamupäivien jumalanpalvelukset lähetetään suorina verkkolähetyksinä jatkossa vuorotellen Joensuun ja Pielisensuun kirkoista.

Seurakunnat päättivät avata jumalanpalvelukset, koska koronaepidemian tilanne Joensuun seudulla on tällä hetkellä rauhallinen. Jumalanpalveluksissa otetaan huomioon kaikki voimassaolevat turvallisuusohjeet ja osallistujat ryhmitellään eri osiin kirkkoja. Ryhmittely huomioiden Joensuun ja Pielisensuun kirkkojen jumalanpalveluksiin voi osallistua 60 henkilöä ja Rantakylän ja Noljakan kirkon jumalanpalveluksiin 40 henkilöä. Enon kirkkoon mahtuu 56 ja Pyhäselän kirkkoon 50 seurakuntalaista. Kiihtelysvaaran seurakuntatalolla maksimiosallistujamäärä on 20 henkilöä ja Tuupovaaran seurakuntatalolla 10 henkilöä. Seurakuntayhtymä suosittelee vahvasti maskin käyttöä. Tarvittaessa maskin voi saada kirkon ovelta.

Seurakuntayhtymässä suunnitellaan myös säännöllisesti kokoontuvien ryhmien avaamista kaikissa seurakunnissa talvilomaviikon jälkeen 15.3.2021 alkaen. Ryhmien toiminta alkaa, jos koronatilanne pysyy rauhallisena. Seurakuntien säännölliseen ryhmätoimintaan kuuluvat mm. eri ikäryhmille suunnattu toiminta, kuorot, raamattu- ja rukouspiirit sekä perhekerhot.

2021-02-22 10:00:00.0