Pääsiäisajan jumalanpalvelukset ovat täynnä symboliikkaa

Rantakylän kirkon alttari pitkäperjantain asussa. Musta alttarivaate, viisi punaista ruusua.

Rantakylän kirkon alttari pitkäperjantaina. Kuva: Katriina Puustinen.

Pääsiäinen on kirkkovuoden suurin juhla. Pääsiäisajan jumalanpalveluksissa Kristuksen kärsimyksen ja ylösnousemuksen tapahtumia tuodaan ilmi liturgisilla elementeillä, väreillä ja musiikilla.

Joensuun ev.lut. seurakunnissa vietetään pääsiäistä koronarajoitusten puitteissa. Jumalanpalveluksiin voi osallistua paikan päällä rajattu määrä henkilöitä. Pääsiäisen keskeisiin jumalanpalveluksiin voi osallistua myös seurakuntien omalla Toivon tähden -kanavalla YouTubessa.

Kiirastorstai-iltana alttari riisutaan ja puetaan mustaan

Kiirastorstain iltamessuissa muistellaan opetuslasten viimeistä ateriaa, jonka he viettivät Jeesuksen kanssa. Messun lopussa aletaan siirtyä jo pitkäperjantain tunnelmiin, alttari riisutaan kynttilöistä ja kankaista, ja se verhotaan mustaan surun ja kuoleman merkiksi. Alttarille tuodaan viisi punaista ruusua, jotka symboloivat Jeesuksen viittä haavaa.

Kiirastorstain iltamessu to 1.4.

• klo 18 Pyhäselän, Enon ja Rantakylän kirkoissa sekä Kiihtelysvaaran ja Tuupovaaran seurakuntataloilla
  • klo 19 Joensuun, Noljakan ja Pielisensuun kirkoissa
  • klo 20 Rantakylän kirkossa

Viittomakielinen kiirastorstain ehtoolliskirkko to 1.4.

• klo 17.30 Hukanhaudan seurakuntatalolla. Max. 20 osallistujaa. Ilmoittautuminen etukäteen tekstiviestillä, p. 050 366 0892 tai sähköpostitse: tuula.mertanen@evl.fi. Mukana kuurojenpappi Seppo Laukkanen ja erityisdiakoni Tuula Mertanen.

Pitkäperjantain vaikenevat urut ja viisi punaista ruusua

Pitkäperjantai on kirkkovuoden ainoa surujuhla. Silloin on Kristuksen ristiinnaulitsemis- ja kuolinpäivä. Kirkoissa vietetään pitkäperjantaina sanajumalanpalvelus ilman ehtoollista. Kellot ja urut ovat hiljaa. Alttarilla on vain ristiinnaulitun kuva, krusifiksi. Kukkina käytetään pelkästään viittä punaista ruusua. Liturginen väri on musta.

Pitkäperjantain sanajumalanpalvelus 2.4.

• klo 10 Joensuun, Pielisensuun, Rantakylän, Pyhäselän ja Enon kirkoissa sekä Tuupovaaran seurakuntatalolla

Kristuksen kuolinhetken hartaus pitkäperjantaina 2.4.

• klo 15 Noljakan kirkossa ja Kiihtelysvaaran seurakuntatalolla sekä Kristuksen hautaamisen rukoushetki

Kristuksen hautaamisen rukoushetki pitkäperjantaina 2.4.

• klo 18 Joensuun kirkossa

Pääsiäinen ja nousevan auringon kynttilät

Pääsiäisenä juhlitaan Jeesuksen ylösnousemusta. Pääsiäisen juhla alkaa jo lauantain ja sunnuntain välisenä pääsiäisyönä, jolloin seurakunnissa vietetään pääsiäisyön messua. Sen yhteydessä sytytetään kynttilät, jotka kuvaavat nousevaa aurinkoa ja kuoleman pimeyden väistymistä. Alttarin liturginen väri on valkoinen.

Pääsiäisyön jumalanpalvelukset la 3.4.

• Pääsiäisyön Tuomasmessu klo 22 Rantakylän kirkossa
  • Pääsiäisyön Taizé-messu klo 23 Pielisensuun kirkossa
  • Kaksikielinen, monikulttuurinen pääsiäisjumalanpalvelus Easter Service klo 23 Joensuun kirkossa. Kielinä englanti ja suomi

Pääsiäispäivän messu su 4.4.

• klo 12 Noljakan kirkossa (perhemessu)
  • klo 13 Kiihtelysvaaran seurakuntatalolla

Toisen pääsiäispäivän jumalanpalvelus ma 5.4.

• klo 10 Joensuun, Pielisensuun, Rantakylän, Enon ja Hoilolan kirkoissa sekä Reijolan seurakuntatalolla

Joensuun ev.lut. seurakuntien kirkoissa rajalliset osallistujamäärät

Jumalanpalveluksissa otetaan huomioon kaikki voimassaolevat turvallisuusohjeet ja osallistujat ryhmitellään eri osiin kirkkoja.

Ryhmittely huomioiden Joensuun ja Pielisensuun kirkkojen jumalanpalveluksiin voi osallistua 60 henkilöä ja Rantakylän ja Noljakan kirkon jumalanpalveluksiin 40 henkilöä. Enon kirkkoon mahtuu 56 ja Pyhäselän kirkkoon 50 seurakuntalaista. Kiihtelysvaaran seurakuntatalolla maksimiosallistujamäärä on 20 henkilöä ja Tuupovaaran seurakuntatalolla 10 henkilöä.

Seurakuntayhtymä suosittelee vahvasti maskin käyttöä. Tarvittaessa maskin voi saada kirkon ovelta.

Jumalanpalveluksiin voi osallistua myös verkossa

Pääsiäisajan tärkeimpiin jumalanpalveluksiin voi osallistua myös verkossa. Jumalanpalvelukset lähetetään suorana lähetyksenä Joensuun ev.lut. seurakuntien Toivon tähden -kanavalla YouTubessa seuraavasti:

• Kiirastorstain messu to 1.4. klo 19 Noljakan kirkosta
  • Pitkäperjantain sanajumalanpalvelus 2.4. klo 10 Pielisensuun kirkosta
  • Pääsiäisyön Tuomasmessu la 3.4. klo 22 Rantakylä kirkosta
  • Pääsiäispäivän messu su 4.4. klo 10 Pielisensuun kirkosta

Pääsiäisajan tapahtumat sekä pääsiäisaiheista sisältöä löytyy kootusti Joensuun ev.lut. seurakuntien pääsiäissivustolta hoosianna.fi.

Wed Mar 24 16:43:00 EET 2021