Seurakuntayhtymän tilinpäätöksen ylijäämä investointeihin

mikrofoni etualalla, takana ihmisiä, kuvan päällä teksti Joensuun ev.lut. seurakuntien yhteinen kirkkovaltu...

Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi tiistaina 15.6.2021 yhtymän viime vuoden tilinpäätöksen sekä vahvisti tuloveroprosentin säilyvän ennallaan 1,55 prosentissa vuonna 2022.

Vuoden 2020 aikana seurakuntayhtymälle tilitettiin kirkollisveroja 11 160 592 euroa (2019: 11 197 494 euroa). Muutos edelliseen vuoteen oli vain -0,3 prosenttia. Viime syksynä kirkollisverotulojen arvioitiin koronapandemian talousvaikutusten johdosta putoavan Suomessa noin 3–5 prosenttia. Joensuussa verotilitykset olivat edelliseen vuoteen verrattuna pienempiä huhti–kesäkuussa ja taas marraskuusta lähtien, mutta kokonaisuus pysyi kuitenkin edellisen vuoden tasolla.

Seurakuntayhtymän vuoden 2020 tilinpäätös on 1 055 570 euroa ylijäämäinen. Kirkollisverojen odotettua suuremman toteuman lisäksi ylijäämä johtuu koronarajoitusten vaikutuksista toimintakuluihin sekä arvioitua suuremmista metsätalouden sekä kiinteistöjen ja asunto-osakkeiden myyntituotoista. Tilikauden ylijäämän vuoksi investointimenot pystyttiin rahoittamaan kokonaisuudessaan varsinaisen toiminnan tulorahoituksella. Vuonna 2020 seurakuntayhtymän investointimenot olivat 1,9 miljoonaa euroa, josta noin 75 % kohdistui Enon uuden seurakuntatalon rakennushankkeeseen. Hankkeen hyväksytty kustannusarvio on 2,6 miljoonaa euroa. Enon uusi seurakuntatalo valmistuu tänä kesänä.

Lisäksi yhteinen kirkkovaltuusto vahvisti päätöksen myydä Kiihtelysvaaran pappila seurakuntayhtymän vastaanottaman tarjouksen mukaisesti 30 000 euron hintaan. Kiihtelysvaaran pappila on valmistunut vuonna 1896. Tarpeettomaksi jäänyt kiinteistö on ollut myynnissä jo yli neljän vuoden ajan. Yhteisen kirkkovaltuuston päätös alistetaan vielä kirkkohallituksen vahvistettavaksi.

2021-06-15 21:41:12.0