Enon uudella seurakuntatalolla avoimet ovet 21.–22.8.

Vasta valmistunut Enon seurakuntatalo kuvattuna ulkoa päin. Ruskeaa, puurakenteista taloa ympäröi katettu t...

Enon uusi seurakuntatalo sijaitsee aivan Enon kirkon tuntumassa. Kuva: Markku Koistinen.

Enon uudella seurakuntatalolla (Enontie 30 A) vietetään avajaisia ja avoimien ovien päiviä tulevana viikonloppuna la–su 21.–22.8.2021. Päivien aikana seurakuntalaisilla on mahdollisuus esittää toiveita uuden talon käytöstä ja siellä järjestettävästä toiminnasta.

Ovet ovat avoinna uusiin tiloihin tutustumiselle lauantaina 21.8. klo 12–15. Lapsille on järjestetty omaa puuhaa ja tekemistä. Tarjolla on myös kahvia ja makkaranpaistoa. Klo 18–21 on vuorossa nuorten avoimet ovet, jolloin yläkouluikäisille ja sitä vanhemmille nuorille on luvassa pelailua, vapaata olemista ja iltapalaa.

Sunnuntaina 22.8. avajaiset jatkuvat messulla Enon kirkossa klo 10. Messun jälkeen Enon seurakuntatalolla on avajaistilaisuus, jossa on tarjolla kirkkokahvit, ohjelmaa ja tutustumista tiloihin.

Piispa Jari Jolkkonen vihkii Enon seurakuntatalon käyttöön erillisessä tilaisuudessa sunnuntaina 19.9.2021 klo 10 Enon kirkossa järjestetyn messun jälkeen.

Avoimien ovien päivät järjestetään voimassa olevien koronarajoitusten puitteissa. Tilaisuuksissa suositellaan maskin käyttöä sekä hyvää käsi- ja yskimishygieniaa ja pidetään huolta riittävistä turvaväleistä.

Uusissa, raikkaissa tiloissa on huomioitu monikäyttöisyys ja ympäristönäkökulma

Enon seurakunnan vt. kirkkoherra Markku Koistisen mukaan työntekijät ovat päässeet muuttamaan uusiin tiloihin.

- Uuden talon tuoksu ja raikas sisäilma tervehtivät sisääntulijaa jo ulko-ovella. Tilojen monikäyttöisyydestä on tullut joka päivä uusia oivalluksia ja talo tuntuu aina vain paremmalta.

Enoon päädyttiin rakentamaan uusi seurakuntatalo, kun vanhan seurakuntatalon sisäilmaongelmien korjaamisen arvioitiin tulevan lähes yhtä kalliiksi kuin uuden, nykyaikaisen ja nykyisiin tarpeisiin paremmin soveltuvan seurakuntatalon rakentamisen.

Puurakenteisen seurakuntatalon kerrosala on 648 neliötä. Talosta löytyvät niin kerho- ja neuvottelutilat kuin tilat lasten ja nuorten toimintaan, väliseinällä kahteen osaan jaettavissa oleva seurakuntasali, toimistotilat työntekijöille sekä uusi, nykyaikainen keittiö.

Taloa suunniteltaessa kiinnitettiin huomiota mm. ympäristövaikutuksiin. Talon katolle on asennettu aurinkopaneeleita, joilla saadaan aikaan merkittäviä säästöjä rakennuksen energiakustannuksissa. Tiloissa on myös energiatehokkaat led-valaisimet.

Joensuun seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi seurakuntatalon hankesuunnitelman 4.12.2018 sekä rakennussuunnitelmat ja kustannusarvion 22.10.2019. Rakentaminen aloitettiin kesäkuussa 2020. Tilat valmistuivat kesän 2021 aikana. Rakennuksen pääsuunnittelijana on toiminut arkkitehti Ilkka Kärnä Arcadia Oy:stä.

Mon Aug 16 14:43:00 EEST 2021