Joensuun seurakunta käynnistää Messy Church -toiminnan – luvassa iloista menoa sekalaisella seurakunnalla

Valkoinen, v. 1997 valmistunut Noljakan kirkko kylpee kesäisessä auringonvalossa.

Noljakan kirkko. Kuva: Tiina Partanen

Joensuun seurakunta käynnistää Messy Church –toiminnan Noljakan kirkolla. Tavoitteena on luoda rento ja iloinen sekalaisen seurakunnan jumalanpalvelusyhteisö, josta erilaisten ihmisten ikään, kansallisuuteen ja aiempaan seurakuntakokemukseen katsomatta on helppo löytää paikkansa.

Kolmituntisia Messy Church -iltoja vietetään Noljakan kirkolla kerran kuukaudessa sunnuntaina klo 16–19. Ensimmäisen kerran kokoonnutaan su 26.9. Muut kokoontumispäivät ovat 31.10., 21.11. ja 19.12.

Illat rakentuvat Raamatun kertomuksesta nousevan teeman ympärille ja alkavat toiminnallisella osiolla. Tarjolla on vaihtelevaa tekemistä leivonnasta teatteriin, kädentaidoista liikunnallisiin ja kehollisiin tekemisiin sekä peleihin ja leikkeihin. Myös monipuolinen musiikki on illoissa tärkeässä roolissa. Luvassa on yhteismusisointia, gospelia ja erilaisia esiintyjäryhmiä.

Juhlahetkessä vietetään ehtoollista, soitetaan, lauletaan, rukoillaan ja käsitellään valittua Raamatun kohtaa eri tavoin. Yhteinen ruokailu juhlan jälkeen on olennainen osa iltaa. Iltojen luonnetta kuvaa se, että luvassa on niin hodarikioskia kuin tortillabaaria.

Iltoihin voi tulla osallistumaan aktiivisesti tai vain seuraamaan, olemaan ja juttelemaan kahvi- tai teekupin äärellä.

Englannista lähtöisin oleva toiminta vielä uutta Suomessa

Messy Church on Englannista lähtöisin oleva konsepti, jossa matalan kynnyksen luova toiminta yhdistyy jumalanpalvelukseen ja yhteiseen ruokahetkeen messun jälkeen.

Maailmanlaajuiseksi kristittyjen yhteisöksi levinneen toiminnan nimi Messy Church tarkoittaa vapaasti suomennettuna sekalaista kirkkoa. Nimen taustalla on ajatus siitä, että yhteisöön kutsutaan kaikenlaiset ihmiset. Nimi kuvaa myös kokoontumisten sisällön monipuolisuutta, niiden toiminnallista ja luovaa puolta.

Suomessa Messy Church on vielä melko uusi konsepti. Iltoja järjestetään Turussa Martin seurakunnassa ja Helsingissä Malmin seurakunnassa.

2021-09-20 09:23:00.0