Joensuun seurakunnat saivat Kirkkohallitukselta rahoitusta diakoniseen digihankkeeseen

Älypuhelin ja tabletti tietokoneen näppäimistön päällä.

Henkilön digitaitojen puute voi vaikuttaa kielteisesti hänen mahdollisuuksiinsa saada tietoa sekä hoitaa asioitaan. Alati digitalisoituvassa ympäristössä se voi aiheuttaa myös huonommuuden tunteita henkilöille, joille tietoliikenteen ja verkon käyttö on hankalaa. Joensuun seurakunnissa haluttiin lähteä etsimään uusia tapoja lisätä ihmisten digiosaamista ja kuroa umpeen kielteistä digikuilua Digiosallisuutta-hankkeella. Hankkeelle haettiin tukea Kirkkohallitukselta, joka myönsikin Joensuuhun 36 000 euron avustuksen.

Avustus on osa Kirkkohallituksen kokeilutoiminnan tukea seurakunnille. Tukea on jaettu tänä vuonna kahdessa osassa yhteensä 200 000 euroa. Syksyn haku painottui diakonisiin hankkeisiin. Tukea haki kaikkiaan 22 seurakuntaa, joista avustuksen sai lopulta viisi hanketta.

Joensuun seurakuntien hanke painottuu Joensuun ja Pielisensuun seurakuntien alueelle ja käynnistyy alustavan suunnitelman mukaan helmikuussa 2022. Vajaan vuoden kestävän hankkeen tiimoilta pyritään löytämään malleja, joita voidaan hyödyntää jatkossa muuallakin.

Hankkeessa keskeisessä asemassa on seurakuntien diakoniatyöntekijöiden ja yhteistyökumppanin, Riverian ammattioppilaitoksen, opiskelijoiden yhteistyö. Diakoniatyöntekijöiden verkoston kautta tavoitetaan hankkeen kohderyhmää, ja Riverian opiskelijat toimivat digiosaamista kehittävinä ”digienkeleinä” osana työssäoppimistaan.

Thu Dec 16 09:24:00 EET 2021