Yhteisvastuukeräys käynnistyy tulevana viikonloppuna – keräyksellä tuetaan koronapandemian seurauksista kärsiviä lapsia ja nuoria

Mustavalkokuva, jossa kolmen nuoren kasvot. Kasvojen päälle on maskin muotoisesti laitettu tekstit

Yhteisvastuukeräys 2022 käynnistyy sunnuntaina 6.2.2022. Keräyksellä tuetaan koronapandemian seurauksista kärsiviä lapsia ja nuoria niin Suomessa kuin maailmalla.

Joensuussa Yhteisvastuun avausta vietetään sunnuntaina 6.2. jumalanpalvelusten yhteydessä. Jumalanpalvelukset alkavat klo 10 Joensuun, Pielisensuun, Rantakylän ja Pyhäselän kirkoissa sekä Enon ja Kiihtelysvaaran seurakuntataloilla. Avausjumalanpalvelus järjestetään myös Noljakan kirkossa klo 12 ja Tuupovaaran seurakuntatalolla klo 13.

Keräystuotolla kehitetään mm. Saappaan ja Moottoripajan toimintaa sekä tuetaan kehittyvien maiden lasten koulunkäyntiä

Kampanjassa nostetaan erityisesti esiin noin 15–19 -vuotiaat suomalaiset nuoret, jotka ovat kokeneet yksinäisyyttä ja ahdistusta etäopiskelun ja eristäytymisen aiheuttamien haasteiden myötä. Koronan lieveilmiöitä kohdanneet nuoret tarvitsevat nyt tukea ja turvallisia aikuisia arkeensa.

Yhteisvastuun kotimaisena kumppanina on Lasten ja nuorten keskus, jossa kehitetään ja laajennetaan muun muassa etsivän nuorisotyön Saapas-toimintaa uusille paikkakunnille sekä uutuutena myös kouluihin. KouluSaappaassa koulun arkeen ja välitunneille tuodaan turvallisia aikuisia lisäkorviksi ja kannustajiksi.

Uraauurtava verkossa tapahtuvan etsivän nuorisotyön toimintamalli NettiSaapas toimii valtakunnallisesti. Vapaaehtoiset NettiSaappaan aikuiset etsivät kuuntelijaa kaipaavia nuoria sosiaalisen median eri alustoilla keskustellen, auttaen ja tukien. Varoilla kehitetään ja laajennetaan myös Moottoripaja- sekä perheystävätoimintaa.

Kehittyvissä maissa koulunkäynti keskeytyi koronan myötä valitettavan usein kokonaan, koska etäopetukseen tarvittava valmius ja välineet puuttuivat. Kansainvälisen diakonian avun vie perille Kirkon Ulkomaanapu, ja se kohdennetaan useisiin maihin.

Kampanjaesimerkkinä keräyksessä on Etelä-Sudanissa tehtävä työ. Siellä lasten ja nuorten turvallista paluuta opetuksen pariin tuetaan muun muassa kunnostamalla kouluja ja parantamalla perheiden tilannetta toimeentulomahdollisuuksien ja ruokaturvan saralla.

Verkkolahjoitukset toimivat myös korona-aikana – tapahtumia ja lipaskeräystä järjestetään koronarajoitusten sallimissa puitteissa

Joensuun ev.lut. seurakunnissa Yhteisvastuulle on perinteisesti kerätty varoja paitsi lista- ja lipaskeräysten muodossa, myös järjestämällä erilaisia tapahtumia. Koronatilanne haastaa tänä vuonna perinteisiä keräystapoja.

Tällä hetkellä seurakunnissa seurataan koronatilanteen kehittymistä, ja tapahtumia järjestetään, jos pandemiatilanne sen sallii. Suunnitteilla on esimerkiksi soppatykkitempauksia, kotakahvioita ja yhteislaulutilaisuuksia. Lipaskeräyksiä järjestetään koronarajoitusten sallimissa puitteissa.

Keräykseen voi osallistua joka tapauksessa tekemällä rahalahjoituksen MobilePayn tai verkkopankin kautta sekä tekstiviestin avulla. Tarkempaa tietoa paikallisista verkkolahjoittamisen tavoista löytyy osoitteesta www.joensuunseurakunnat.fi/yhteisvastuukerays. Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Yhteisvastuukeräykseen liittyviä tapahtumia päivitetään talven edetessä ja koronatilanteen mukaan Joensuun ev.lut. seurakuntien tapahtumakalenteriin www.joensuunseurakunnat.fi/tapahtumatLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Mikä Yhteisvastuu?

Yhteisvastuukeräys on evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen suurkeräys, joka auttaa hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta. Yhteisvastuukeräykseen osallistuvat kaikki Suomen ev.lut. seurakunnat ja tuhannet vapaaehtoiset ympäri Suomen.

Seurakuntien keräystuotosta 20 % jää käytettäväksi oman seurakunnan alueella ja toiset 20 % ohjataan valtakunnalliseen toimintaan. 60 % tuotosta ohjataan kansainväliseen apuun Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahaston välityksellä.

2022-02-01 09:22:00.0