Walk in talk -toiminta käynnistyy Joensuussa – tarjolla kertaluontoista keskusteluapua nuorille

Punaisella pohjalla valkoinen teksti: Walk in talk. Walk in talk -toiminnan tunnus.

Joensuun ev.lut. seurakunta ja seurakuntayhtymän erityisnuorisotyö käynnistävät 1.3.2022 maksuttoman Walk in talk -keskusteluavun 13–20-vuotiaille nuorille.

Walk in talkin ideana on, että nuoret voivat tulla tiistaisin klo 14–18 ilman ajanvarausta Joensuun kirkkoon juttelemaan seurakunnan työntekijän kanssa. Yksittäisen keskusteluajan pituus on enintään 45 minuuttia. Jos keskustelijoita ei ole juuri sillä hetkellä vapaana, omaa vuoroa voi jäädä odottamaan.

Toiminnan tarkoituksena on tarjota matalan kynnyksen keskusteluapua nuorten psyykkisen hyvinvoinnin tueksi. Nuorten hyvinvointi on tutkitusti heikentynyt koronapandemian myötä.

- Teemme jatkuvasti töitä nuorten kanssa kouluilla, kaduilla ja omassa toiminnassamme, ja olemme nähneet nuorten pahoinvoinnin. Haluamme reagoida tähän nopeasti ja kokeiluluontoisesti, kertoo Joensuun seurakunnan johtava nuorisotyönohjaaja Noora Kähkönen.

Yksikin kohtaaminen voi olla merkityksellinen

Walk in talkin lähtökohtana on, että yksikin kohtaaminen voi olla merkityksellinen ja auttaa nuorta. Toivon näkökulma ja ratkaisukeskeisyys ovat toiminnassa tärkeitä elementtejä.

- Emme voi välttämättä ratkaista nuorten ongelmia, mutta voimme yhdessä miettiä, miten arki sujuisi mahdollisimman mukavasti haasteista huolimatta. Tarvittaessa voimme antaa vinkkejä, mistä lisäapua voi löytää. Tärkeintä on nuoren kohtaaminen ja se, että nuorelle tulee tunne, että juttelimme hänelle tärkeistä asioista, kertoo Kähkönen.

Juttelemaan voikin tulla mistä vain – vaikkapa siitä, että opiskelu stressaa, vanhemmat ärsyttävät, kavereiden kanssa on riitaa tai seurustelussa menee huonosti. Myös yksinäisyydestä, ahdistuneisuudesta, menetyksistä ja jaksamisesta voi tulla purkamaan mieltään.

- Keskustelijoina tai ehkä pikemminkin kuuntelijoina on seurakunnan työntekijöitä, jotka ovat saaneet koulutusta kohtaamiseen ja kuuntelemiseen. Mukana on nuorisotyönohjaajia, pappeja ja välillä myös diakoneja, kertoo Kähkönen.

Walk in talk -toimintaa on tällä hetkellä tarjolla ainakin Malmin seurakunnassa Helsingissä. Terapeuttien tarjoamaa Walk in -terapiaa puolestaan on tarjolla ainakin Tampereella, Espoossa, Vantaalla ja Keravalla.

2022-02-23 15:19:14.0