Yhteisvastuukeräys 2024 keskittyy nuorten elämänhallinnan ja mahdollisuuksien parantamiseen

Yhteisvastuu (yhteisvastuu.fi)Linkki avautuu uudessa välilehdessä on vuosittain toteutettava kirkon suurkeräys, joka alkaa helmikuussa. Tänä vuonna Yhteisvastuukeräys kerää varoja syrjäytymisvaarassa olevien nuorten ja heidän mahdollisuuksiensa tukemiseen HelsinkiMission, Suomen ev.lut. seurakuntien ja Kirkon Ulkomaanavun avulla.

Jos haluat kuulla lisää Yhteisvastuukeräyksestä, sen tuloksista ja vaikuttavuudesta, tilaa neljä kertaa vuodessa ilmestyvä uutiskirje tästä linkistä (webropolsurveys.com)Linkki avautuu uudessa välilehdessä.

Osallistu ja auta

Yhteisvastuukeräykseen voi osallistua muun muassa lahjoittamalla rahaa suoraan tai osallistumalla tapahtumiin, joiden tuotto ohjataan keräyksen hyväksi. Löydät tapahtumalistauksen tältä sivulta.

Seurakunnat järjestävät keräyksen aikana myös lipaskeräyksiä muun muassa kauppaliikkeissä. Lisäksi listakerääjät keräävät rahaa kiertämällä kotiovilla. Listakerääjillä on mukanaan keräystunnuksin varustettu keräyslipas. Voit ilmoittautua itsekin kerääjäksi, ota silloin yhteyttä kotiseurakuntaasi tai ilmoittaudu tehtävään www.vapaaehtoistyo.fi/joensuuLinkki avautuu uudessa välilehdessä -sivulla.

40 prosenttia avustasi kohdistuu kotimaan kohteisiin

Yksinäisyys on ahdistava, yksilöllinen kokemus ulkopuolisuudesta ja erillisyydestä. School to Belong -yksinäisyyskyselyn mukaan 14 % yläkoulun ja toisen asteen opiskelijoista kokee tällä hetkellä yksinäisyyttä.

Yhteisvastuukeräyksen keräystuotoista 20 prosenttia kohdistetaan HelsinkiMissionilleLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Yhteisvastuun tuella HelsinkiMission School to belong -ohjelma vie avun ja osallistaa koko koulun – aina hallinnon strategioista opettajien ja oppilashuollon ammattilaisiin ja jokaiseen lapseen ja nuoreen saakka. Ohjelmassa mukana oleville oppilaitoksille tarjotaan apuvälineet ja keinot nuoren yksinäisyyden tunnistamisesta ja puheeksi otosta avun tarjontaan. Keräyksen tuella pystytään mahdollistamaan ammatillista keskusteluapua ja vapaaehtoisen tukihenkilön tarjoamaa tukea, jotta nuori voi käsitellä yksinäisyyteen liittyviä ajatuksia ja niiden yhteyttä tunteisiin ja käyttäytymiseen. Jos nuori saa apua, mahdollisuudet hyvään tulevaisuuteen kasvavat merkittävästi.

Seurakuntien keräystuotosta 20 prosenttia jää käytettäväksi oman seurakunnan alueelle seurakuntien itsensä määrittelemällä tavalla.

60 prosenttia keräystuotosta katastrofiavun kautta kansainväliseen apuun

Yhteisvastuun tuotosta 60 prosenttia ohjataan tämän vuoden keräyksellä koulutushankkeisiin Ugandan pakolaisasutusalueelle Kirkon UlkomaanavunLinkki avautuu uudessa välilehdessä kautta. Koulutushankkeiden avulla parannetaan koulutuksen saatavuutta rakentamalla uusia ja turvallisia luokkahuoneita, järjestämällä kouluun paluuseen kannustavia kampanjoita ja lisäämällä tietoa koulutuksen tärkeydestä sekä jakamalla oppimateriaaleja ja hygieniapakkauksia. Lisäksi koulutuksen laatua parannetaan opettajankoulutuksella, tarjoamalla psykososiaalista tukea ja opinto-ohjausta sekä mahdollistamalla pääsy korkeakouluopintoihin yliopistostipendien avulla.

Koulutustyötä tehdään kaikilla tasoilla: varhaiskasvatuksesta perus- ja toisen asteen koulutukseen sekä ammatilliseen koulutukseen. Lisäksi Kirkon Ulkomaanavun hankkeissa on huomioitu erityistä tukea tarvitsevat oppilaat, joille mahdollistetaan erityisopetusta sekä nopeutettua koulutusohjelmaa, jotta nuoret, joiden koulutie on jäänyt pakolaisuuden vuoksi kesken, voivat kiriä kiinni ikätovereitaan.

Tee MobilePay-lahjoitus

Joensuun ev. lut. seurakuntien MobilePay-numerot

• Joensuu: 54087
  • Pielisensuu: 36548
  • Rantakylä: 51705
  • Pyhäselkä: 82782
  • Eno: 51264
  • Vaara-Karjala: 72984

Maksa verkkopankin kautta

Oheisten linkkien kautta pääset lahjoittamaan keräykseen haluamasi summan  valitsemasi seurakunnan kautta.

Lahjoita tekstiviestillä

• Lähetä tekstiviesti APU5 numeroon 16588 ja lahjoitat keräykseen 5 euroa.
  • Lähetä tekstiviesti APU10 numeroon 16588 ja lahjoitat keräykseen 10 euroa.
  • Lähetä tekstiviesti APU20 numeroon 16588 ja lahjoitat keräykseen 20 euroa.

Kirkkopalvelujen keräyslupa Manner-Suomessa RA/2020/639, voimassa toistaiseksi. Ahvenanmaalla: Keräyslupa ÅLR/2023/7525, voimassa 1.1.–31.12.2024.

Onko sinulla keräysidea? Tai tulisitko vapaaehtoiseksi kerääjäksi? Ota yhteyttä keräyspäällikköön

I kappalainen
Joensuun seurakunta