Rippikoulun ja konfirmaation kautta täysivaltaiseksi jäseneksi

Rippikoulu on noin puolen vuoden mittainen kokonaisuus, jonka aikana osallistutaan seurakunnan toimintaan sekä pohditaan kysymyksiä uskosta ja elämästä. Rippikoulu päättyy yleensä konfirmaatioon, jossa konfirmoitavat tulevat seurakunnan täysivaltaisiksi jäseniksi. Konfirmaation käyneillä on mahdollisuus toimia kummina, osallistua itsenäisesti ehtoolliselle sekä asettua ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa 18 vuotta täytettyään.

Rippikoulu käydään useimmiten sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulu on mahdollista käydä aikuisenakin, jolloin siihen voi osallistua vaikka verkossa ja edetä omassa tahdissa.

Myös erityisryhmille järjestetään omia rippileirejä ja -kouluja. Näistä saat tietoa kehitysvammaistyön papilta.

Joensuun seurakuntien nuorten rippikouluista löydät kootusti tietoa nuorten omalta sivustolta janoa.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.