Meidän seurakunta

Kokoaan suurempi Joensuun seurakunta

Miksi sanomme, että seurakuntamme on kokoaan suurempi? Vastaus löytyy karttaa katsomalla: sijaitsemme Joensuun kaupungin keskustassa ja olemme samalla koko Pohjois-Karjalan maakunnan tapahtumien kannalta keskipisteessä. Alueellamme sijaitsee omien toimitilojemme lisäksi mm. Joensuun kaupungin hallinnon, Siun soten, Itä-Suomen yliopiston, Puolustusvoimien ja Pohjois-Karjalan pelastuslaitoksen toimitiloja. Lisäksi melkein kaikki kaupungin lukiot ja lukuisat liikuntarakennukset ovat täällä. Olemme mukana monissa verkostoissa ja tapahtumissa.

Joensuun ev.lut. seurakunnassa on noin 15 000 jäsentä. Jäsenprofiilimme on sikäli erityinen, että tästä joukosta 19-29-vuotiaita seurakuntalaisia on noin 30 %. Työntekijöitä meillä on kolmisenkymmentä.

Messua eli ehtoollisjumalanpalvelusta vietämme viikoittain kolmessa paikassa: torstaisin seurakuntakeskuksessa Kirkkokadulla sekä sunnuntaisin Joensuun ja Noljakan kirkoissa. Sateenkaarimessuja ja muita erityismessuja järjestetään muutamia kertoja vuodessa. Joensuun kirkko on lisäksi suosittu vihkikirkko ja tärkeä konserttien pitopaikka. Noljakan kirkolla on torstaisin avoimet ovet ja kahvia tarjolla, myös työntekijä on paikalla. Jumalanpalveluselämän lisäksi työmme painopisteitä ovat varhaiskasvatus, varhaisnuoriso- ja nuorisotyö sekä diakonia.

Ruutukaavakeskustan lisäksi seurakuntaamme kuuluvat Noljakka, Marjala, Kytö, Pilkko, Linnunlahti, Kanervala, palanen Siihtalaa ja kuutostien länsipuolinen teollisuusalue.