Häät voi viettää isosti tai pienesti

Häitä voidaan viettää monella tavalla, suuresti tai pienesti - kirkossa, kotona tai vaikkapa luonnossa. Kirkollisessä vihkimisessä avioliitolle pyydetään Jumalan siunausta ja liiton vahvistaa pappi.

Hoida avioliiton esteiden tutkinta ennen vihkimistä ja sovi vihkipaikasta, -ajasta ja papista ottamalla yhteyttä seurakuntatoimistoon. Häiden musiikista sovit erikseen kanttorin kanssa.

Kirkollisen vihkimisen edellytyksenä on, että sekä morsian että sulhanen ovat rippikoulun käyneitä kirkon jäseniä tai toinen on rippikoulun käynyt kirkon jäsen ja toinen kuuluu muuhun kristilliseen kirkkokuntaan. Samaa sukupuolta olevien avioliitto on mahdollista solmia vain siviilivihkimisenä, mutta parin kanssa voidaan viettää rukoushetki.

Avioliiton siunaaminen

Jos avioliitto on solmittu siviiliviranomaisen edessä, voidaan avioliitto siunata jälkikäteen. Avioliiton siunaaminen muistuttaa pitkälti kirkollista vihkimistä.

Merkittävin ero on kysymysten sanamuodossa, siunausta pyydetään jo solmitulle avioliitolle. Tilaisuudessa ei ole sormusrukousta eikä sormuslupauksia, sen katsotaan kuuluvan avioliittoon vihkimiseen.

Siunaaminen voidaan toimittaa kirkossa tai esimerkiksi kotona - mahdollisesti jonkin muunkin juhlan, kuten ristiäisten, yhteydessä.

Valkoinen raamattu sinisen ryijyn päällä, kihlasormukset raamatun päällä.