Rippijuhlat päättävät rippikoulun ja juhlistavat konfirmaatiota

Rippikoulu päättyy konfirmaatioon, jossa konfirmoitavat tunnustavat uskonsa ja tulevat seurakunnan täysivaltaisiksi jäseniksi. Rippikoulu ja konfirmaatio käydään yleensä 15 vuoden ikäisenä, mutta niiden käyminen on mahdollista myöhemminkin.

Konfirmaatio järjestetään messun yhteyteen ja se on osa rippijuhlaa. Messuun voi kutsua mukaan lähiomaiset, perheen, ystäviä sekä kummit. Messussa kummit osallistuvat konfirmoitavan siunaamiseen alttarilla. Kummin tilalla siunaamassa voi olla joku muukin läheinen ihminen.

Konfirmaatiomessu kestää 1-2 tuntia ja päättyy ehtoolliseen. Messun jälkeen konfirmoiduille jaetaan rippikoulutodistukset.

Etenkin nuorten konfirmaatioissa on monesti tapana, että läheiset antavat heille kukkia messun jälkeen. Lisäksi nuoret voivat pitää messussa ylläpitämiään alboja vielä hetken, jolloin heitä voi kuvata kirkon tiloissa. Muutoin valokuvaaminen messun aikana tapahtuu omalta paikalta penkkirivistöstä.

Juhlat kotona tai muissa tiloissa

Useimmat viettävät rippijuhlia kotona, jos tilat sen sallivat. Vuokratilaa juhlia varten voi kysyä myös seurakunnalta.

Sekä konfirmoitavat että omaiset pukeutuvat rippijuhliin siististi. Juhlan ohjelmaksi riittää esimerkiksi kahvitus ja vapaamuotoinen seurustelu. Juhliin voi kutsua myös rippikoulun isosia ja työntekijöitä, mutta heidät tulisi kutsua juhlaan hyvissä ajoin etukäteen.

Isovanhemmille ja kummeille on tapana antaa muistoksi rippikuva. Kuvalla voi kiittää myös muita juhliin osallistuneita ja muistaneita.

Lähikuva siunaavista käsistä nuoren teinitytön pään päällä konfirmaatiomessussa.