Tulevaisuustyö auttaa hahmottamaan uusia mahdollisuuksia

Kirkon toimintaympäristö muuttuu ja monipuolistuu. Se tuo eteemme haasteen, kuinka toteuttaa kirkon perustehtävää tulevaisuudessa. Millainen seurakunta ja seurakuntayhtymä voimme ja haluamme tulevaisuudessa olla? Miten kykenemme vastaamaan muuttuvan hengellisyyden, osallisuuden ja osattomuuden esiin nostamiin kysymyksiin?

Vastauksia näihin kysymyksiin on Joensuun seurakunnissa lähdetty etsimään tulevaisuustyön kautta. Tulevaisuustyötä vie eteenpäin siihen yhteisen kirkkoneuvoston nimeämä työryhmä. Työryhmä on järjestänyt muun muassa tulevaisuusverstaita ja tuottaa niiden kautta ennakointitietoa, josta on hyötyä toiminta- ja strategiavalmisteluissa.

Tavoitteena on lisätä ja vahvistaa myös seurakuntalaisten osallisuutta sekä seurakuntien kokeilutoimintaa.

Työryhmän kokoonpano

• Pekka Auvinen, puheenjohtaja, luottamushenkilö, Pielisensuun seurakunta
  • Maiju Ahlholm, luottamushenkilö, Enon seurakunta
  • Petri Hämäläinen, luottamushenkilö, Rantakylän seurakunta
  • Iiris Lehto, luottamushenkilö, Joensuun seurakunta
  • Martti Savolainen, luottamushenkilö, Vaara-Karjalan seurakunta
  • Annukka Tahvanainen, luottamushenkilö Pyhäselän seurakunta
  • Ari Autio, kirkkoherra, yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja

Tulevaisuustyöskentelyn tuotoksia

Tulevaisuusverstas-seminaari 18.3.2021

Seminaariin osallistui kuutisenkymmentä työntekijää ja luottamushenkilöä.

Asiakirjan Tulevaisuusverstaan tuotokset ja ehdotukset jatkotoimenpiteiksi (pdf) löydät tästä linkistäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Miten teemme työtä yhdessä uusien strategioiden pohjalta -seminaari 4.5.2022

Seminaariin osallistui noin 50 työntekijää ja luottamushenkilöä.

Seminaariin liittyvän ennakkokyselyn tuloksia (pdf) löydät tästä linkistäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Koosteen seminaarin synnyttämistä pohdinnoista (pdf) löydät tästä linkistäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Toimikausiraportti

Raportti Joensuun seurakuntayhtymän tulevaisuustyöryhmän toiminnasta (pdf)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymän strategia 2024-2026