Hiljentymistä ja hyvinvointia jumalanpalveluksesta

Yhteiset jumalanpalvelukset kuuluvat jokaiseen sunnuntaihin, kristittyjen pyhäpäivään. Messun vietossa kirkko elää todeksi sen, mitä se uskoo ja julistaa.

Jumalanpalveluksen kulku noudattaa valmiiksi sovittua kaavaa. Voit seurata osien kulkua virsikirjasta. Messutoimitusta johtava pappi eli liturgi ohjaa messun osallistujia toimituksen aikana.

Vaara-Karjalan seurakunnassa järjestämme pääjumalanpalveluksia viikottain Kiihtelysvaarassa ja Tuupovaarassa. Kellonajat vaihtuvat vuorovuosittain toisinpäin. Vuonna 2023 jumalanpalveluksia pidetään

• klo 10 Tuupovaaran kirkossa ja
  • klo 13 Kiihtelysvaaran seurakuntatalolla.

Joensuun kirkon sananjumalanpalveluksiin voit osallistua Toivon tähden- kanavalla (Youtube) tai verkkolähetyksiin (facebook).

Erikoismessut monipuolistavat jumalanpalveluselämää

Jumalanpalveluksia järjestetään sunnuntaiden lisäksi muinakin pyhäpäivinä ja välillä viikollakin. Joskus kirkkopyhän kohdalla voi lukea, että toimitetaan sanajumalanpalvelus. Tämä tarkoittaa, että jumalanpalveluksessa ei vietetä ehtoollista. Lisäksi jumalanpalveluksia voidaan järjestää eri teemoja tai kohderyhmiä huomioiden. Tällaisia ovat mm. perhemessut, nuorten messut, iltakirkot, rukoushetket, englanninkieliset messut sekä taizé- ja tuomasmessut - nämäkin tilaisuudet ovat kaikille avoimia.

Tule mukaan toteuttamaan

Myös sinulla on mahdollisuus osallistua erilaisiin messun palvelutehtäviin. Voit muun muassa

• lukea raamatuntekstejä
  • laulaa ja soittaa musiikkiryhmissä
  • toimia rukousavustajina
  • kerätä kolehtia.

Ota halutessasi reippaasti yhteyttä ja kerro, että haluat olla mukana toteuttamassa messua!