Hautajaiset antavat tilaa surulle ja lohdulle

Kuolema tuo meidät kaikki elämän rajallisuuden ääreen. Se erottaa ihmiset toisistaan, jättäen jälkeen surun ja luopumisen raskauden. Kuolemaan sisältyy silti myös toivo - toivo jälleennäkemisestä ja lohdusta. Ja muistot, joita mikään ei voi riistää meiltä pois.

Hautajaiset antavat tilan yhdessä suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen. Seurakunnan työntekijät auttavat sinua hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa. He ovat myös tukenasi ja kuuntelijoina surun keskellä.

Seurakunnissa järjestetään säännöllisesti myös sururyhmätoimintaa. Löydät lisätietoa näiden ryhmien toiminnasta tästä linkistäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Siunaamisesta sekä hautapaikasta sopiminen Joensuun seurakunnissa

Voit aloittaa hautajaisjärjestelyt ottamalla yhteyttä vainajan asuinalueen seurakuntatoimistoon, huolimatta siitä onko vainaja ollut seurakunnan jäsen vai ei. Tarvittaessa tarkista oikea seurakunta syöttämällä vainajan osoite tältä sivulta löytyvään hakukenttään kohdassa Mihin seurakuntaan kuulun. Huomaa, että muista seurakunnista poiketen Joensuun seurakunnan osalta hautauksista sovitaan suoraan hautausmaan toimiston kanssa.

Seurakuntatoimiston kanssa sovit siunaukseen ja hautaamiseen liittyvistä asioista, kuten siunausajasta ja -paikasta, sekä hautapaikasta ja hautaustavasta. Vaihtoehtoisesti voit ottaa yhteyttä yksityiseen hautaustoimistoon ja hoitaa hautausasiat heidän kauttaan.

Hautaus ja hautojen hoito -sivultammeLinkki avautuu uudessa välilehdessä löydät tietoa hautaukseen liittyvistä hinnastoista ja hautamuistomerkkiohjeistuksen. Voit aina kysyä lisätietoja ja neuvoja hautausmaan toimistosta.

Muistotilaisuus on siunaustilaisuuden jälkeen vietettävä juhla. Voit järjestää sen halutessasi seurakunnan tiloissa. Lisätiedot tilojen varauksesta ja tilojen vuokrien hinnastot löydät tästä linkistä.

Mihin seurakuntaan kuulun?

Joensuun seurakuntayhtymä
Rauhankatu 4, HUOM! ajalla 2.5.2023 - 30.6.2024 Teollisuuskatu 13
80100  Joensuu

Hautausmaan toimisto on avoinna asiakkaille ma–to klo 8.30–15 ja pe klo 8.30–14.

Koristeellinen lasi-ikkuna ja palava kynttilä taustalla, arkku, jonka päällä sinivalkoinen kukka-asetelma.