Meidän seurakunta

”Elämme yhdessä Jumalan yhteydessä” - Strategia 2022

Seurakuntamme on pienisuuri: jäseniä on nykyisin n. 2600, mutta me asumme hajallaan hyvin laajalla alueella aina Joensuun kupeesta Venäjän rajalle. Seurakunta koostuu kahdesta vanhasta pitäjästä Kiihtelysvaarasta ja Tuupovaarasta ja niiden kylien yhteisöistä. Ortodoksien osuus alueemme väestöstä on suuri.

Kiihtelysvaara tuli vuonna 2018 tunnetuksi vanhan 1700-luvulta peräisin olleen kirkon tuhopoltosta. Nyt kirkonkylään puuhataan uutta kirkkoa, talkoohenki elää seudullamme vahvana.

Tuupovaaran alueella on vanhastaan kaksi kirkkoa: Tuupovaaran suuri 1900-luvun alussa rakennettu kirkko ja Hoilolan kylän pieni rajaseutukirkko, joka rakennettiin viime sotien jälkeen.

Seurakuntamme alueella asuu paljon lapsia, joista iso osa Heinävaarassa 25 kilometrin päässä Joensuusta. Vaaroilla on kolme alakoulua ja yksi yläkoulu Heinävaarassa.

Haluamme liittyä Suomen ev.lut kirkon ovet auki -Suomen evankelis-luterilaisen kirkon strategiaan 2026:

”Kirkon perustehtävä on edistää Jumalan valtakuntaa ja julistaa Jeesusta Kristusta maailman pelastajana.

Tehtävänä on kutsua ihmisiä Jumalan yhteyteen ja rohkaista välittämään lähimmäisistä ja luomakunnasta.”

Tutustu seurakunnan strategiaan

Elämme yhdessä Jumalan yhteydessä