Sairaalasielunhoito

Sairaalasielunhoito tuo potilaiden, heidän omaistensa sekä sairaaloiden henkilökunnan käyttöön oman, sairaalatyöhön erikoistuneen papin. Sairaalapapin työssä painottuvat erityisesti henkisten ja hengellisten kysymysten pohdinta.

Sairaalapappiin voi ottaa yhteyttä esimerkiksi silloin, kun haluaa puhua ja tarvitsee kuuntelijaa, kun toivoo rukousta itsensä puolesta tai haluaa ehtoollista. Sairaalapappiin voi ottaa yhteyttä myös silloin, kun haluaa jättää jäähyväiset tai järjestää saattohartauden kuolleelle omaiselleen. Sairaalapapit toimittavat sairaaloissa myös kirkollisia toimituksia.

Joensuun seurakuntien sairaalapapit työskentelevät Pohjois-Karjalan keskussairaalassa sekä Siilaisen kuntoutumiskeskuksessa. Heidät tavoittaa arkisin klo 8-16 ensisijaisesti henkilökunnan kautta, mutta myös soittamalla suoraan työntekijöille.

Arkisin klo 16-22 sekä la-su ja arkipyhinä klo 8-22 tavoitettavissa on päivystävä pappi, johon yhteyden saa vain sairaalan henkilökunnan kautta.

sairaalapappi
Joensuun seurakuntayhtymä